Helena Jansson: ”Genom utveckling skapar vi förändring”

Med en bred och gedigen erfarenhet inom retail, brinner Helena Jansson verkligen för branschen.

Helena Jansson, verksamhetskonsult Every

Som verksamhetskonsult inom affärsområdet Retail, Transportation & Logistics  på EVRY kommer hon att fokusera på att skapa ett djupare värde för kunder och kunders kunder, för att bidra till utveckling och varaktig framgång.

– Vi måste ställa oss frågan, vilken är vår målgrupp? säger Helena med eftertryck.
­- Retail-branschen behöver utvecklas och ha människan mer i fokus, både utifrån kund och medarbetare. Utvecklingen sker inte genom att bara koncentrera sig på teknisk framgång eller affärsmodeller, alla komponenterna är lika viktiga. Börja alltid med det mest betydelsefulla, nämligen människan!

Med en bred bakgrund som chef i flera ledande roller på stora företag som ÖoB, ICA, och IKEA har hon målbilden klar för sig.
-Jag vill avdramatisera, förenkla och göra positiv skillnad inom området Retail. Det är dags att sätta fokus på upplevelsen genom att förena fysisk och digital handel, säger hon.

Helena kommer senast från Åhléns där hon var delaktig i utveckling och lansering av nya butikskoncptet Åhléns Outlet. Hennes engagemang och driv för att uppnå nya mål är ständigt närvarande.
-Det är genom utveckling som vi skapar förändring, säger hon och fortsätter:
-Vi måste våga vända och vrida på kända begrepp och arbetssätt för att skapa något nytt. Se bara på NRF i New York nyligen, där branschen slog hål på myten om butiksdöden. Däremot behöver vi utmana och tänka nytt. De som arbetar i fysisk butik idag kommer att få en mer framträdande roll. Vi behöver skapa verktyg och förutsättningar för att medarbetarna ska kunna lyfta kundupplevelsen. För mer inspiration så sammanfattas det viktigaste som framkom i New York på webinaret som var igår, var för dem som vill hålla sig uppdaterad kring trender och förhållningssätt.

Claes Karlsson som är SVP Retail, Transportation & Logistics på EVRY är stolt över att välkomna Helena Jansson, som tillträdde i december.

” Helenas spetskompetens och trovärdighet inom retail bidrar till ett helhetsperspektiv. Hennes styrka i erfarenheten av att ha jobbat på plats i butik, ger en ytterligare dimension av förståelse för vad branschen och medarbetarna behöver göra för att utvecklas och fortsätta vara framgångsrika. På EVRY har Helena en nyckelroll i att digitalt utveckla och strategiskt driva EVRYs nya och befintliga kunder framåt” säger han.

Några av Evrys kunder inom affärsområdet Retail, Transportaion & Logistics är Systembolaget, Granngården, Beijer Byggmaterial och Stadium.