Black Friday spås nå ännu bättre försäljning i år i jämförelse med förra året.
Prisjämförelsesajten Prisjakt rapporterade förra året att antalet klick ut mot nätbutiker under Black Friday ökade med 74% från 2015. En ökning med hisnande 584% om vi jämför en vanlig grå novemberdag.
Trots detta har det de senaste åren det blivit allt svårare för detaljhandeln att nå ut med sin marknadsföring. I våra undersökningar visar det sig att mer än hälften av alla konsumenter som handlar regelbundet online ändrar sina köpvanor minst en gång i veckan. Det betyder att detaljhandeln måste vara ständigt uppdaterad med aktuell data för alla presumtiva kunder – en uppgift som är omöjlig utan artificiell intelligens och prediktiv marknadsföring.
Den enorma mängd data som samlas in idag från olika kundmöten – genom CRM-system, sociala medier och första- samt tredjepartsdata – är sedan länge betydligt mer omfattande än vad vi människor klarar av att hantera. Samtidigt diskuteras det hur handlare kan få ut ännu mer information om sina kunder. Men handlar det verkligen om att samla in mer data? För om du inte kan omvandla all data till faktiska affärer är insamlandet i realiteten värdelöst.
I vår senaste undersökning uppger 64 procent av konsumenterna att deras reaktioner på en annons beror på vilket humör de är på, i just det ögonblicket. Om du vill ge dina kunder relevanta budskap måste du alltså dels förstå deras köpvanor, köpintentioner och även humör i ögonblicket som de ser budskapet.
Lyckligtvis finns det idag smarta lösningar som gör att du enkelt kan nå dina kunder vid rätt tillfälle och med rätt budskap.
Genom att använda artificiell intelligens kan du utnyttja all data och få fram affärskritisk information om både dina nuvarande och framtida kunder. När vi tillsammans med dig adderar prediktiv teknik kan du omvandla all information till prediktiv marknadsföring, som gör att du kan förutse hur en konsument reagerar på dina annonser vid varje givet tillfälle. Den prediktiva marknadsföringen gör det möjligt för detaljhandlare att ligga steget före konsumenten och rikta personliga budskap som når fram.
Prediktiv marknadsföring, som är nästa steg efter programmatisk annonsering, gör det alltså möjligt att rikta skräddarsydda annonser till individer istället för traditionella konsumentgrupper. Genom att förstå varje konsument kan den prediktiva marknadsföringen förutse reaktioner och veta när hen är som mest benägen att köpa dina produkter eller tjänster.
För dig som arbetar inom detaljhandeln borde steget över till prediktiv marknadsföring vara självklar. Varför inte låta de möjligheter som Black Friday ger vara ett bra första tillfälle att testa.
Magnus Johansson, nordenchef Sizmek