E-handeln står inför en tuff vardag som präglas av hög inflation, lågkonjunktur och en alltmer medveten köpare.
Idag är svenskarna mer måna om sin personliga integritet på nätet och som resultat klickar de aktivt bort datainsamlingen som sker.
Enligt Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO, har resultatet av detta blivit att en hållbar datainsamling nu är mer av en hygienfaktor och en konkurrensfördel för handlare. Nyckeln handlar om att lagra data inom Europa och att ha en transparant kommunikation om hur data hanteras.
I dagens hårda ekonomiska klimat är det mycket som hotar e-handeln och med de stora shoppinghögtiderna som vi är inne i är det mer än hög tid för e-handlarna att tänka till när det kommer till deras datainsamling. I den årliga rapporten från svenskarna och internet var det många av internetanvändarna som reflekterade över riktad reklam på nätet och hur det flödar med skräddarsydda annonser på hemsidor och sociala medier efter att man har gjort en webb-sökning. Detta skapar en stor irritation och rädsla över vad som händer med folkets insamlade uppgifter, vilket resulterar i att var fjärde internetanvändare väljer att klicka bort datainsamlingen.
– När butikerna införskaffade klimatkompenserade transporter och valde hållbara material till sina produkter blev detta med tiden en avgörande faktor för köparna som avgjorde vilken butik de valde att beställa ifrån. Idag är det inte en fråga om vilken butik som har detta hållbara förhållningssätt för sina leveranser och materialval, utan det är en standard som har spridit sig över handeln. Samma resa pågår nu för insamling av personliga data. Svensken blir alltmer medveten om sin personliga integritet på nätet och väljer nu aktivt att klicka bort datainsamlingen från hemsidor de besöker då de är rädda för vad som händer med deras data. Nyckeln för e-handeln att hålla kvar sin konkurrensfördel i branschen och behålla sina kunder blir nu därför att tänka hållbart när det kommer till datainsamling, förklarar Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.
Vad innebär en hållbar datainsamling?
Idag samlar många hemsidor in data på ett ohållbart sätt som inte går i linje med GDPR eller skyddar användarens personliga uppgifter. I svenskarna och internets rapport kan vi se att det är den yngre halvan av befolkningen som handlar mest på nätet. Det är även den yngre halvan som är mer benägen att klicka bort datainsamlingen på webbplatserna de besöker. Detta hänger antagligen ihop med att de har en större kunskap om vad det faktiskt innebär och varför det kan vara bra att klicka ur detta. Om e-handeln istället skulle ha ett hållbart tänk kring detta, som inte innebar att användarens uppgifter riskerades, skulle de ha en helt annan konkurrensfördel på marknaden.
– För e-handeln är det självklart att data om sina köpare är absolut nödvändigt för att kunna upprätthålla en framgångsrik verksamhet. Företagen måste få en insyn i hur deras besökare beter sig på hemsidan, vilka produkter de klickar på, hur länge de stannar på sidan eller om de lägger en beställning. Lösningen är därför inte att sluta samla in personliga data. Istället måste företagen välja en analys-tjänst som säkerställer att insamlade data inte skickas till USA utan lagras inom Europa, och på så sätt inte bryter mot GDPR. Ett ytterligare krav för en hållbar datainsamling som går i linje med GDPR är att föra en öppen och detaljerad kommunikation kring hur data både samlas in och används, avslutar Maciej Zawadziński.