De förkortar avståndet mellan online och offline för företag, och hjälper dem att synas på Google genom att optimera företagsprofiler.
Nu siktar Mobal på Sverige i sin internationella expansion.
Över 60 % av konsumenter anser att felaktig information i en företagsprofil hindrar dem från att välja just det företaget. Företagsprofilerna håller i snabb takt på att ersätta hemsidor, men är oftast det sista en företagsägare eller marknadsförare använder sin tid på att optimera.
Konsumenttrender pekar idag starkt mot att företagsprofilerna på Google är viktigare än någonsin när det kommer till att hitta information om företag. Google Business-profilen är ett digitalt skyltfönster och representerar idag en av den viktigaste kontaktpunkterna för konsumenter då de söker efter ett företag online. Detta gäller särskilt då konsumenter söker på något med lokal förankring, till exempel ”restaurang” eller “lunch nära mig”. Det beror på att kunden då aktivt sökt efter en produkt eller tjänst, och då är mest mottaglig. Så hur optimerar företag sina digitala skyltfönster bäst idag?
Sedan i början av 2020 har svaret varit Mobal.
Mobal erbjuder en tjänst och en mjukvara för att hjälpa bolag synas bättre på Google. Den framstående riskkapitalfonden Lifeline Ventures har investerat 20 miljoner kronor för att stöda produktutveckling och den internationella expanderingen. Lifeline Ventures tidigare investeringar inkluderar bland annat Wolt, Supercell, Smartly och Aiven.
Grundarna Jakob Wikström och Alexander Silén insåg tidigt att företagsägare och marknadsförare varken har tid eller kunskap för att ta han om sina företagsprofiler och grundade Mobal för att tillgodose detta behov. Nu siktar Mobal på att bli globalt ledande inom platsmarknadsföring och optimering av företagsprofiler. Tjänsten de erbjuder är specifikt inriktad på att säkerställa att kundernas företagsprofiler placerar sig så högt som möjligt i Googles sökmotor. Detta görs genom att få in flera kundrecensioner, skapa exceptionellt innehåll och se till att profilerna är uppdaterade med korrekt information om öppettider och kontaktinformation. I slutändan resulterar detta i en ökning av konverteringar och försäljning, vilket driver tillväxten hos deras kunder.
“Vi använder alla företagsprofiler på våra telefoner dagligen för att hitta öppettider, recensioner och vägbeskrivningar. Som en kanal för att nå konsumenter kan den inte längre ignoreras. Det är därför vi finns.”
Jakob Wikström, VD
Denna milstolpe representerar början på storskalig utveckling, inte bara för att betjäna sina kunder bättre utan också för att öka på Mobals kapacitet exponentiellt.
“Vi har från början byggt upp våra processer för att stödja vår tillväxt och ser fram emot att utveckla vår tjänst med hjälp av finansieringen. Vi har hittills drivit Mobal för eget maskineri. Nu vill vi ta in strategisk kompetens och anställa för att nå vårt mål om att vara bäst på företagsprofiler globalt inom fem år
Jakob Wikström, VD
Att driva ett företag är tufft nuförtiden. Förutom att driva själva bolaget bör man kunna hantera ett flertal olika digitala kanaler. När en kund köper er produkt eller tjänst, är köpet i själva verket bara en liten del av den längre kundresan som består av alla tillfällen före och efter köpet. Konsumenter förväntar sig idag att alla kontaktpunkter med företaget är så positiva och felfria som möjligt.
“Vi såg behovet av att utveckla våra butikers digitala närvaro. Genom att ta hand om vår digitala närvaro på Google har antalet samtal till våra butiker ökat, så vi ser verkligen att arbetet och den aktiva hanteringen av alla våra platser över hela landet har varit effektivt.”
Lotta Taipale , Retail Marketing Coordinator på Reima
Mobal tar hand om företagets digitala skyltfönster så att deras kunder kan fokusera på sin verksamhet. En exceptionell och unik digital upplevelse för konsumenter förbättrar företagets konkurrenskraft på Google.
“Vi investerade i Mobal eftersom vi tror på grundarnas vision om att erbjuda en tjänst för att minska på det tomrum som butiker, restauranger och andra bolag med en fysisk adress möter när de hanterar sin lokala marknadsföring. Jakob, Alexander och kärnteamet övertygade oss också med sin energi och kundcentrerade drivkraft. Vi ser fram emot arbetet att hjälpa Mobal bli det första alternativet för företag för att nå ut till flera kunder lokalt”
Kai Backman, Partner på Lifeline Ventures
Omkring 90 % av hela världens befolkning tittar bara på förstasidans resultat i sökmotorn. Med Mobal kan företag av alla storlekar, från lokala kaféer till multinationella bolag få bättre synlighet, skapa ett aktivare engagemang med sina kunder och stärka sitt rykte online.