Nu lägger Posten Norge, som Bring är en del av, fram sina resultat för det första halvan av året.
Den nordiska koncernen inleder 2021 med starka resultat.
En stor drivare är paketvolymen från näthandeln i Sverige som har ökat med hela 62 procent.
Koncernens omsättning under det första halvåret landade på 12 026 miljoner norska kronor, vilket är 233 miljoner högre än samma period föregående år. Det justerade rörelseresultatet blev 809 miljoner norska kronor – en ökning med 422 miljoner norska kronor jämfört med första halvåret 2020.
– Vi levererar starka resultat för det första halvåret. Den största ökningen av paket från näthandeln har vi i Sverige. Under pandemin har vi anpassat oss till det nya normala, med fokus på innovation, digitalisering och hållbarhet. Det är glädjande att se att vi genom vårt tjänsteutbud täcker de nya behov som har uppstått under pandemin, säger Per Öhagen, koncerndirektör för e-handel och logistik.
Näthandeln fortsätter växa stort i både Sverige, Norge och Danmark. Pandemin har skyndat på utvecklingen, och nya grupper har gett sig ut och börjat handla på nätet. Framförallt i de äldre åldersgrupperna, visar siffror från svenskarna och internet.
Under årets första sex månader har paketvolymen i norden vuxit med nästan 36 procent (35,6), jämfört med samma period förra året. Och Bring Sverige står för den största ökningen, hela 62 procent, jämfört med samma period 2020. I Norge var tillväxten 37 procent, och i Danmark 20 procent.
Nyckeltal första halvåret 2021 (första halvåret 2020 inom parentes)
Omsättning (MNOK): 12 026 (11 793)
Justerat rörelseresultat (MNOK): 809 (386)
Soliditet (%): 34,7 (33,9)
Avkastning på investerat kapital / ROIC (%): 19,4 (8,9)
Räntabilitet på eget kapital (efter skatt) (%): 21,6 (9,9)