Bra respons från svenska konsumenter, stort intresse från svenska e-handlare och ett jättebra samarbete med Postnord.
Amazons Europachef Alex Ootes ger en mycket positiv bild av Amazons första tid i Sverige.
Vi, IT-Retail och Amazon ses på länk naturligtvis, via Amazon Chime. Alex Ootes sitter i sitt hem i Luxemburg. Det har gått några månader sedan Amazon gjorde sitt med spänning emotsedda inträde i Sverige.
2019 spenderade svenska konsumenter en miljard kronor på Amazon, så det var ett naturligt steg för företaget att gå in på den svenska marknaden.
- Sverige är det 19:e landet vi går in i, så vi har stor vana vid att ta reda på vad kunderna på en ny marknad uppskattar, säger Alex Ootes. Han medger att det blev en del skratt när den maskinöversatta sajten lanserades, men han framhåller att felen rättades snabbt med hjälp av mänsklig interaktion.
Coronapandemin har gjort att e-handeln generellt har boomat så visst var det ett bra läge för Amazon att starta i Sverige just under pandemiåret 2020. Alex Ootes förklarar att konsumenterna har tagit emot Amazon väl.
- Vi är ”super happy” med utvecklingen, säger han och tillägger att Amazon ger konsumenterna tillgång till 150 miljoner artiklar.
Planerna för 2021 och framöver handlar om att lära sig den svenska marknaden med viss ödmjukhet för att det kan ta tid.
Just nu är man i färd med att bygga upp ett svenskt team, stationerat i Stockholm.
- Det har kommit många ansökningar från mycket kvalificerade personer, så det kommer att bli ett starkt lag, säger han.
När man tittar närmare på hur Amazon tjänar sina pengar är det inte försäljningen som sticker ut, utan tjänsterna företaget säljer till andra e-handlare.
Det 15 000 kvadratmeter stora lagret i Eskilstuna är ett fullservice-lager, FBA, Fulfillment by Amazon, som företagets egen term lyder. Lagret kan hantera både Amazons varor och varor från andra e-handlare. Hur antalet samarbeten har utvecklats preciserar han inte så noga. Tusentals vill ha först säga, men blir snabbt rättad av presschefen: flera hundra är nog mer adekvat.
Det finns i alla fall ett antal svenska e-handlare som når kunder runt om i världen via Amazons plattform. En del har sedan flera år sålt via Amazon i Tyskland.
Amazon kan erbjuda ett heltäckande ansvar för att samarbetspartnernas varor når konsumenten. Lagerhantering, förpackning, distribution, exponering via Amazons plattform.
- Vi hjälper våra samarbetspartners att uppfylla deras kunders förväntningar. Kraven är högt ställda i dag. Den som inte lyckas ge kunden en riktigt bra upplevelse får inte fler chanser, säger han.
Amazon har byggt sin framgång på hög säkerhet, snabbhet och precision i leveranserna. De har investerat svindlande belopp för att bli det absolut bekvämaste alternativet för kunden. De som går in i ett samarbete med dem får betala för varje vara som hanteras, men tanken är att kalkylen ska löna sig. För ett mindre företag blir det extremt kostsamt att skapa ett lika effektivt system.
Alex Ootes berättar att man på den svenska marknaden distribuerar via Postnord:
- Det fungerar mycket bra.
Logistikläget Eskilstuna är noga analyserat och utvalt. Läget är perfekt, lagom nära Stockholm. En annan stor fördel är att där finns ganska många arbetslösa.
Han uttrycker det såhär:
- Amazon väljer gärna att etablera sig på orter där vi kan lämna ett positivt bidrag till arbetsmarknaden.
Amazons logistik-nav i Eskilstuna rattas av tyska Kuehne Nagel , som också sköter logistiken på den tyska marknaden. Att det förekommit rykten och kritik mot arbetsförhållanden på Amazons lager bland annat i Tyskland är Alex Ootes medveten om, men han säger att han har fullt förtroende för att Kuehne Nagel följer alla de regler som gäller för Sverige.
Röstassistenten Alexa finns på fem marknader i Europa – Storbritannien, Frankrike, Tyskland. Italien och Spanien. Prenumerationstjänsten Prime har introducerats på dessa fem marknader, samt i Nederländerna. Alex Ootes vill inte lämna någon tidsplan för när tjänsterna kan vara på plats på den svenska marknaden:
- Det kan ta lite tid att lära Alexa svenska och vi behöver veta mer om marknaden innan vi lanserar Prime så att de tjänster vi erbjuder verkligen tilltalar de svenska konsumenterna, säger han.