Svenskarna blippar i större utsträckning sina betalningar som följd av coronapandemin.
Det visar en ny riksomfattande undersökning om svenskarnas betalvanor, där majoriteten nu säger sig vara positiva till ett kontantlöst samhälle.
Det är åttonde året i rad som undersökningen ”Sverige Betalar” tagits fram av Insight Intelligence tillsammans med Coop och Svensk Handel.
Kontantanvändandet fortsätter att minska på bekostnad av bland annat kontaktlösa betalningar, det vill säga betalningar där man blippar mot en terminal. En av tio svarar att coronapandemin påverkat vilka betalmetoder man använder. På följdfrågan vilka betalmetoder man använder sig mer av som följd av pandemin är det vanligaste svaret kontaktlösa betalningar.
Andelen som använder kontaktlösa kortbetalningar har mer än tredubblats de senaste fyra åren, från 24 procent 2017 till 84 procent i år. Övergången från kontanter till nya digitala betaltjänster i Sverige har gått snabbt och har accelererat under pandemin.
I vår första undersökning från 2013 var många frustrerade över att kontanthanteringen i samhället minskade. Efter bara några år vände attityderna och i årets undersökning svarar majoriteten av svenskarna att de nu är positiva till ett kontantlöst samhälle (56 %), säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.
Det finns dock stora åldersmässiga skillnader i synen på det kontantlösa samhället. Bland de äldsta respondenterna är majoriteten negativa till det medan majoriteten av de yngsta är positiva. Andra resultat från undersökningen
• Andelen som föredrar att betala sin parkering med betal-appar fortsätter att öka.
• Stor skepsis mot Facebooks planerade kryptovaluta ”Libra” – få vill betala genom sociala medier.
• Majoriteten av svenskarna är negativa till att handla på kredit.
Undersökningen baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 74 år som under oktober 2020 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade och riksrepresentativa webbpanel. Resultaten av undersökningen finns sammanfattade i rapporten ”Sverige Betalar 2020” som tagits fram av analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence.