-Vi har ett starkt kollegialt nätverk och i samband med våra nationella avstämningsmöten insåg vi att vi hade samma utmaningar runt om i våra stadskärnor.
– Så vi valde att samarbeta istället för att uppfinna hjulet var för sig, säger Stina Storm vd City Örebro.
-Vi startar med tre utbildningar i Instagram, Facebook och Visual merchandise. Delar av den finansiering vi går in med kommer även att gå till utveckling och nya utbildningar så vår förhoppning är att vi ska kunna bygga upp en bra grund för företagen att klara omställningen, säger David Nilsson, vd Linköping City Samverkan
-I Helsingborg tog vi fram en E-handelsutbildning tillsammans med E-Commerce park och staden. Eftersom den har spridit sig till andra kommuner så tror vi att det här upplägget med en gemensam satsning är riktigt bra, säger Hanna Candell, Helsingborg City
-I dagsläget är samverkan viktigare än någonsin. Tillsammans kan vi försöka leda företagen ur krisen in i det som blir framtidens stadskärna. Fler stadskärnor är så klart välkomna att haka på plattformen, säger Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg.
Utbildningssatsningen CityKompetens lanseras idag och har finansierats av de olika städerna.