Expedia Group och Klarna gör det möjligt att ‘resa nu, betala senare’
Hem NYHETER Expedia Group och Klarna gör det möjligt att ‘resa nu, betala senare’

Expedia Group och Klarna gör det möjligt att ‘resa nu, betala senare’

Publicerat av: Redaktionen

Expedia Group och Klarna vill revolutionera hur kunder betalar för sin semester.

Expedia Group och Klarna gör det möjligt att ‘resa nu, betala senare’ 1

Michael Rouse, Chief Commercial Officer, Klarna tillade:

Expedia Group offentliggör Expedia Group, en av världens ledande reseplattformar, och Klarna, en ledande europeisk betalningsleverantör, att de har inlett ett samarbete som kommer att möjliggöra för kunder till Hotels.com, Expedia och ebookers att ‘resa nu, betala senare’.

Med Klarna kan Expedia Groups varumärken erbjuda sina kunder utökad flexibilitet då de kan välja att betala över tid. När kunder i Tyskland och Norden planerar sin nästa semester behöver de inte längre betala resan i sin helhet vid bokningstillfället. Detta minskar den ekonomiska bördan vid bokningstillfället och skapar en bättre upplevelse.

Både Expedia Group och Klarna har ett starkt fokus på att erbjuda en förstklassig kundupplevelse. Varumärken inom Expedia Group erbjuder redan olika betalningsmetoder som föredras av kunder på olika marknader. Dessa inkluderar både ledande kredit- och betalkort samt lösningar för banköverföring som Sofort och BillPay, som båda är en del av Klarna Group.

Semesternedräkningen börjar vid bokningstillfället. Detta innebär att det ska vara lika spännande att köpa en resa som att åka till flygplatsen. En undersökning från Klarna*, som genomförts i Storbritannien, Tyskland och Sverige, visar att de flesta respondenterna anser att kostnaderna som uppstår i samband med resebokning skapar oro och ängslan och tvingar dem till att minska sina semesterutgifter och kompromissa med resekvaliteten.

Undersökningen visade också att respondenterna skulle vara mer benägna att boka en resa om de kunde betala resekostnaden över tid och därigenom hantera sina finanser på ett mer hållbart sätt, vilket också skulle göra att det kändes roligare att boka en resa.

En familjesemester till Mykonos eller Blå lagunen på Island kan vara en drömsemester, men den stora resekostnaden i samband med bokningen är ett bekymmer för många familjer. Genom Expedia Group och Klarnas samarbete kommer kunderna att ha flexibilitet att välja hur och när de vill betala, skräddarsy sin resebudget efter sina behov och i slutändan kunna njuta av sin drömsemester.

Expedia Group har som målsättning att hjälpa kunder genom att erbjuda en ökad flexibilitet inom betalningar vid bokningstillfälle, och är i färd med att integrera en rad olika betalningslösningar från Klarna på webbplatserna Expedia.com, Hotels.com och ebookers i flera länder. Till exempel kommer Klarnas betalalternativ ‘Betala senare’ göra det möjligt för kunder i Tyskland och Norden att betala för sin resa upp till 60 dagar efter bokningstillfället. Med Klarnas ‘Dela upp’ kan kunderna fördela kostnaderna över tid i flera delbetalningar till låg ränta. Samarbetet kommer att expandera till andra Expedia Group marknader under 2019.

Falk Richter, SVP, Expedia Global Payments säger:

“Att det finns en flexibilitet i betalningsalternativen är viktigt för många av våra kunder eftersom de vill kunna boka och resa på ett sätt som passar just dem. Genom att introducera Klarna som alternativ kan vi göra bokningsupplevelsen friktionsfri och enklare för kunderna.”

Michael Rouse, Chief Commercial Officer, Klarna tillade:

“Tillsammans med Expedia Group ser vi en möjlighet att göra något innovativt som hjälper resenärer genom att erbjuda flexibilitet, kontroll och kundfokuserade tjänster som minskar den oro som ofta uppstår när en kostnad ska betalas på förhand. Resekunder vill utforska och uppleva något nytt och vi vill se till att också planerings- och betalningsresan är en bra upplevelse. Våra smidiga och bekväma betalningsalternativ driver kundpreferens och minskar antalet avbrutna köp. Vi har också sett att kunder som använder ‘Betala senare’ eller ‘Dela upp’ när de bokar online har ett 20% högre bokningsvärde.”

Relaterade Artiklar