Espresso House, IBM och Pressbyrån kan vinna Årets företagssamarbete
Hem EFTER JOBBET Espresso House, IBM och Pressbyrån kan säkert vinna Årets företagssamarbete

Espresso House, IBM och Pressbyrån kan säkert vinna Årets företagssamarbete

Publicerat av: Redaktionen

I stor konkurrens med många inspirerande bidrag har juryn nu utsett finalisterna till utmärkelsen Stenbeckpriset, Sveriges enda pris för insatser inom insamling av gåvor, företagssamarbeten och givande.

Årets finalister i kategorin företagssamarbeten visar på stor kreativitet, inkludering och innovation.

Efter ett år med krig i vårt närområde, ekonomisk press på hushållen och en ny politisk agenda har civilsamhällets organisationer återigen ställts inför stora utmaningar att möta en bredd av behov både i Sverige och utomlands.

Det är också ett år då näringslivet har mobiliserat engagemang och ekonomiska insatser på helt nya nivåer i samverkan med civilsamhället.

Espresso House, IBM och Pressbyrån kan vinna Årets företagssamarbete

-Samverkan mellan ideella organisationer och näringslivet är helt nödvändigt för att vi ska ta steg mot ett hållbart och inkluderande samhälle. Och riktigt bra sådan samverkan ger möjlighet till win-win-win, för företaget, organisationen och ändamålet. Med det stora engagemang vi sett från näringslivet under 2022 känns det extra viktigt att uppmärksamma en del av denna samverkan genom priset för Årets företagssamarbete, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare Giva Sverige.

Stenbeckspriset (fd Årets insamlare) delades ut första gången 1994 och är den enda utmärkelsen i sitt slag i Sverige. Priset delas ut i fem kategorier för att uppmärksamma och belöna det viktiga arbete som utförs inom insamling av gåvor, företagssamarbeten och givande. Utmärkelsen instiftades och delas ut av branschorganisationen Giva Sverige för att främja innovation och professionalism som stärker engagemang och intäkter för civilsamhällets organisationer. Nu har juryn enats om årets femton finalister och vinnarna utses i samband med Insamlingsforum – Nordens största konferens om insamling och givande – den 15 mars.

-Det har ju varit ett väldigt speciellt år: valår och krig i Europa. För många organisationer har det inneburit snabba omställningar, svåra prioriteringar och ännu längre dagar; fantastiska insatser som förtjänar att hyllas. Samtidigt har de organisationer som finns till i andra syften – att hjälpa alla dem som behöver stöd här hemma, långt borta från krigets skyttegravar – fortsatt sitt oförtröttliga arbete, ofta i medieskugga. Kanske är det så att behovet av engagerade, kloka, och inspirerande förebilder var större 2022 än på många, många år, och det gör alla organisationer som nominerats i Stenbeckspriset i år till hjältar i juryns bok, betonar Axel Barvaeus, Program Director, Berghs School of Communication

Finalisterna är:

Organisation
Bröstcancerförbundet
Civil Rights Defenders
Naturarvet

Företagssamarbete
Maskrosbarn och Espresso house
Prostatacancerförbundet och Pressbyrån
War Child och IBM

Kampanj
Maskrosbarn för En bukett som aldrig vissnar
Naturskyddsföreningen för Miljödepartementet – älskad, saknad, aldrig glömd
Talita för Offerkoftan

Kollega
Billy Ydefjäll på Hjärtebarnsfonden
Karin Ursing Rask på Majblomman
Lilith Emelie Norén på Naturskyddsföreningen

Givare
Emma Augustsson för Hjärtebarnsfonden
Mikael Boloys med familj för Stockholms Stadsmission
Roger Akelius Foundation för Unicef/Sverige för UNHCR

Juryn för Stenbeckspriset 2022
Axel Barvaeus, Program Director, Berghs School of Communication
Aygül Kabaca, COO, Make Equal
Caroline Thunved, VD & generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer
Charlotte Rydh, Generalsekreterare, Giva Sverige samt ordförande för juryn
Erik Johansson, Insamlingschef, Sverige för UNHCR
Helena Westin, Ordförande, KOMM!
Louise König, VD, The New Division
Michel Brygiewicz, Marknadschef, Barncancerfonden
Silvia Kakembo, Byråchef, Arena Opinion

Relaterade Artiklar