Ledande plattformsleverantören av digitala upplevelser, Optimizely (tidigare Episerver), meddelar idag att man förvärvat Zaius.
Zaius är en plattform för kunddata (CDP), som samlar in, aggregerar och segmenterar kunddata som ligger till grund för skapandet av bättre digitala upplevelser.
– Digitala ledare idag fokuserar på att uppnå resultat, men vet inte alltid hur det ska gå till att leverera rätt innehåll, i rätt format, vid rätt tidpunkt, säger Alex Atzberger, vd för Optimizely. Med Zaius som en del av Optimizelys Digital Experience-plattform adderar vi kundens perspektiv till digitala beslut som maximerar våra kunders investeringar.
Med tillägget av Zaius stärker Optimizely sitt åtagande att hjälpa organisationer att maximera sin digitala potential – genom att sömlöst kunna harmonisera, förstå och agera på alla sina data via en enda plattform:
- Harmonisera: Via Zaius adderas 50 färdiga API till Optimizelys Digital Experience Platform (DXP). Det innebär att man får en snabbare och mer enhetlig bild av kunderna genom att samla data från flera olika kanaler och system på ett enda ställe.
- Förstå: Zaius segmenteringsmotor med inkluderat stöd från artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML), ger i kombination med Optimizelys beteendedata (från tester) och kunskap från transaktioner (via innehålls- och e-handelsplattformen) en ökad insikt i kundupplevelser.
- Agera: Kunder kommer garanterat att bli mer engagerade om man ger de relevant innehåll. Zaius innehåller över 125 förkonfigurerade flöden som ger marknadsförare möjlighet att skapa optimala digitala upplevelser med kunden i centrum.
Giftermålet mellan Zaius och Optimizely innebär att marknadsförare, säljare och utvecklare kan dra full nytta av trion tillgångar, beteenden och kunder. Tillsammans kommer de båda bolagen att eliminera traditionella silos och istället förse företagsledare med enhetlig insikt om kundresor via användarvänliga gränssnitt. Det frigör i sin tur värdefull tid och ökar relevansen för företagens kunder.