Hem NYHETER ”En telefon för varje världsdel och de ringer konstant”

”En telefon för varje världsdel och de ringer konstant”

Publicerat av: Redaktionen
”En telefon för varje världsdel och de ringer konstant”

[PÅ STAN MED] Jonas Werner är grundare av omskrivna Crowd1 som idag har drygt 30 miljoner medlemskonton.

Företaget växer i raketfart för varje dag som går.

Han tror själv att man kan nå en miljard medlemmar inom överskådlig framtid. På Stan träffade honom för att prata relationsbaserad marknadsföring, påkostade kändisevent och inte minst pengar.

–       Jag vill verkligen inte veta hur min dag ska se ut när jag vaknar. Jag vill forma den själv och på kvällen reflektera över resultatet.

Så inleder Jonas Werner vårt möte när vi möter upp honom på ett hypermodernt kontor några stenkast från Stureplan i centrala Stockholm. Tydligen ska det byggas ut. Igen. Crowd1 växer för varje dag som går och enligt företaget är man nu drygt 30 miljoner konton runt om i världen, dock är inte alla medlemmar lika aktiva precis som det fungerar på Facebook. Vi hinner inte ens ställa första frågan förrän han fortsätter:

–       Jag tror på fullaste allvar att vi kan växa till en miljard medlemmar. Låter det galet? Om så är fallet är det för att vi helt enkelt har skapat ett galet bra och genialt affärskoncept som kommer vara till gagn för väldigt många människor.

Han utstrålar driv, vision och snudd på elektrisk energi. Det är svårt att tro att detta är densamme Jonas Werner vilken det har krävts närmare 50 telefonsamtal och spaltmetrar med mail för att få tillgång till. Antingen har det blivit inställt i sista sekund eller så har tidpunkten helt enkelt inte passat.

–       Det har inte alls varit min mening att verka respektlös. Det hoppas jag verkligen att du förstår. Det senaste året har helt enkelt varit minst sagt omvälvande.

Vi har försökt att få till den här intervjun under ganska lång tid nu. Varför har du undvikit den?

–       Jag har på intet sätt undvikit den. Det är bara det att jag har en telefon för varje världsdel och de ringer konstant. Jag klagar absolut inte för jag har satt mig i den här situationen själv och skulle kunna delegera mer, men jag vill verkligen vara navet i det här bygget och ha koll på varenda minsta detalj.

Är du ett kontrollfreak som vill ha insyn i precis allt?

–       Ja, så är det nog. Både på gott och ont, men jag blir bättre. I alla fall om du frågar mig (skratt).

Jonas Werner föddes i Värnamo 1975, men växte upp i Borås. Han beskriver sig själv som ”typisk medelklass” som redan under gymnasietiden på samhällsvetenskaplig linje insåg att han var ämnad för att vara entreprenör. Jonas fastnade tämligen omgående för relationsbaserad marknadsföring och lockades av tanken att den enskilde individen tar kommandot över sin egen affär.

–       Efter gymnasiet så gjorde jag några väl menade försök att prova vingarna inom andra områden. Jag läste lite psykologi, sneglade på läkarlinjen, men vägen var liksom redan utstakad. Som jag ser det så ska alla människor ha rätt att göra affärer, men rent krasst kan man säga att de flesta är slavar åt de stora företagen vilket jag gärna ser en förändring på. Idag tillbringar väldigt många ungdomar mer fritid framför sin telefon i jämförelse med ett traditionellt jobb och det är för mig helt obegripligt att de inte förenar nytta med nöje. Men de finns naturligtvis också lysande undantag. Flera bloggare och influensers har ju hittat rätt i sin kommunikation med omvärlden och driver sitt intresse som ett företag. De har ordning och reda samt en strategi. Och framförallt jobbar de mycket.

Jonas Werner talar inte gärna om det som har varit utan tittar betydligt hellre framåt. Ändå måste vi lyfta på locket och titta närmare på vad som lett fram till grundandet av Crowd1; ett företag som på kort tid redan ser sig självt som världsledande inom sin genre. Kortfattat går det ut på att Crowd1 initierar samarbeten med företag från hela världen, knyter till sig medlemmar som marknadsför dessa företag vilket i sin tur leder till provision vid försäljning.

–       Jag fick tidigt möjligheten att vara en del av flera företag inom Multilevel Marketing och det har varit en väldigt lärorik resa. När internet satte klorna i marknaden tog det rejäl fart och har sedan dess har network sales blivit mer lättåtkomlig för gemene man.

Crowd1 har synats i sömmarna av såväl myndigheter som medier, men Jonas Werner menar att rapporteringen varit skev och i vissa avseende okunnig. Det är noterbart att företaget inte är fällt i några instanser och att den svenska Spelinspektionen inte haft något att anmärka på.

–       Jag kan förstå att medierna intresserar sig för oss med tanke på att vi har vuxit snabbt på oerhört kort tid. Det finns också svarta får i den här branschen som missbrukat sin ställning och bedrivit rent kriminell verksamhet. Samtidigt så är det väldigt tråkigt när journalister med en på förhand skriven agenda väljer att inte se helheten i en historia och lyssna på avsändaren. Jag ser oss som en katalysator för de som vill styra över sig själva och förena nytta med nöje. Man väljer själv på vilken nivå man vill lägga sig och hur mycket tid man kan avsätta. I vissa fall kan det fungera som en extrainkomst och andra leda till ett heltidsjobb i egen regi. Vi vill alltså vara navet i en enorm affärsrörelse som går ut på att man själv tar ansvar.

Jonas Werners framtid kretsar, enligt honom själv, enbart kring Crowd1 och anknytande projekt. För att företaget ska fortsätta växa kommer det att krävas att man kontinuerligt utvecklar sortimentet av globala online produkter samt att man fortsätter tackla tillströmningen av medlemmar på ett effektivt sätt globalt.

–       Med tanke på att vi verkar över hela världen så ligger en stor del i utmaningen i att förstå och hantera olika länders och affärskulturer och reglementen. Vi måste också leverera system samt vara skalbara och bedriva effektiv support. Precis som väldigt många andra branscher har vi drabbats hårt av Covid-19 i den mening att många nödvändiga möten med tilltänkta leverantörer och samarbetspartners har fått skjutas på framtiden. Även om jag älskar den digitala världen så är möten öga mot öga ibland måsten. Så är det bara.

30 miljoner medlemskonton världen över – hur rik har det gjort dig?

–       Tillräckligt, men allt är relativt och jag brinner fortfarande för mitt jobb, eller kall rättare sagt, som entreprenör. Är man duktig inom det här gebitet så kommer framgången och pengarna. Och vi är väldigt duktiga.

Era events har gästats av en imponerande artistelit som Loreen, Måns Zelmerlöw, Icona Pop för att bara nämna några. Vad är egentligen tanken bakom dessa?

–       Förklaringen är väldigt enkel; vi vill blanda information med högklassig underhållning. Det är lättare att nå mottagaren av budskapet då och dessutom har det varit riktigt kul att kunna erbjuda en plattform till många artister som under rådande pandemi tvingats ställa in stora delar av sin verksamhet.

Vad är du mest stolt över?

–       Kort och kärnfull fråga som är lätt att svara på… att jag vågat följa mitt hjärta och kunnat förverkliga mina drömmar.

Vad kommer du ihåg av din första affär?

–       Det var en försäljning för typ 25 år sedan när jag lyckades göra en riktigt bra affär. Tur var väl det för efteråt följde ett par mindre lyckade affärer, men med den första i bakhuvudet kunde jag påminna mig själv om att det går att lyckas. Känslan att göra något riktigt bra för första gången kommer jag alltid att bära med mig.

Er nye VD har en militär bakgrund. Hur märks det?

–       Vi är mer strukturerade samt bättre organiserade nu och det är av yttersta vikt med tanke på den explosiva expansionstakten som vi har.

Varför är det svårt i att få en bild av hur Crowd1 är uppbyggt. Medveten strategi?

–       Nej, ingen medveten strategi, men vi bygger ett globalt företag på ett sätt som ingen gjort tidigare samt skapat en helt ny bransch och detta är inte helt okomplicerat.

Din största motgång?

–       Tycker att jag har min största motgång varje vecka men det brukar alltid lösa sig.

Vårt inplanerade timslånga möte har nästan blivit dubbelt så långt. Jonas Werner ser ut att trivas när han får utrymme att dela med sig av sin affärsfilosofi och berätta om framtida planer. Han har ytterligare en överraskning på lut innan vi skiljs åt:

–       Har du tänkt på en sak? Om man dissekerar vår affärsmodell och vårt rättvisepatos och verkligen drar det till sin spets så är vi ett faktiskt ett lyckat exempel på demokratisk fördelningsekonomi. Om man inte inser det nu så kommer man att göra det i framtiden.

Om Jonas Werner

  • Namn: Jonas Eric Andreas Werner
  • Ålder: 46 år (född 1975)
  • Familj: Ja
  • Bor: centrala Stockholm
  • Intressen: Fiske, tennis, skidåkning och äventyrssporter
  • Favoritserie: Suites och dokumentärer
  • Senast lästa bok: Jag läser ofta flera böcker samtidigt och just nu är det dessa tre; Elon Musk : Tesla, SpaceX och jakten på en fantastisk framtid, Petter Stordalen: Min hemlighet samt Barack Obama: Ett förlovat land
  • Favoritmat: Skaldjur
  • Önskeresa: Månen
  • Antal devices: Fyra mobiltelefoner, två datorer och en iPad. Och det är störande.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>