Hem NYHETER En bra partner för retail målet för Petter Johansson

En bra partner för retail målet för Petter Johansson

Publicerat av: Redaktionen

I september klev en ny spelare in genom dörren till Pulsen Retail.

En bra partner för retail målet för Petter Johansson 2

Petter Johansson

Målet: att få bolaget att dela med sig av sin kompetens, bli en fullskalig partner för retail och hjälpa kunderna in i framtiden.

Den nya rollen som kommersiell chef, eller Chief Commercial Officer, togs av Jetshops tidigare marknads- och produktchef Petter Johansson.

Retailbranschen är hård och snabbföränderlig. Marknaden svänger kraftigt och de aktörer som inte hänger med åker ut.

Som retailpartner till både stora och små bolag inom handel vill Petter Johansson, ny CCO på Pulsen Retail, skapa förutsättningar för kunderna att ta rätt beslut.

– Vi vill vara mer än en systemleverantör. Vi vill vara en bra partner för retail helt enkelt. Jag tror att vi kan uppnå riktigt bra resultat tillsammans med våra kunder genom en kombination av all den kunskap som redan finns i bolaget och samarbete med Best of Breed-partners – duktiga företag som har relevanta lösningar att erbjuda, säger Petter och berättar vidare:

– Vi har en bra förståelse för hur retail verkligen fungerar. Hos oss finns experter inom en uppsjö av områden som inköp, lager, ekonomi och så vidare – därför ska vi kunna hjälpa kunderna att ta smarta beslut som hjälper dem komma framåt.

Pulsen Retail har lång erfarenhet inom retail och levererar lösningar till några av Nordens största handelsbolag. Man hanterar dagligen hundratusentals ordrar inom och utanför landets gränser, och hjälper bolag att expandera och växa sin affär. Petter Johansson ser att bolaget kan göra mer för att dela med sig av sin branschkunskap.

– Vi behöver bli bättre på att kommunicera och dela med oss av den kompetens vi sitter på. Kunderna kommer märka av vår närvaro mer framåt, vi kommer bli mycket tydligare med vad vi vill och kan erbjuda. Bland annat genom att jobba mer med kunskapsevent – vi har ett första på gång under hösten och det kommer bli fler i samma anda. Vi kallar konceptet Smarter Retail, där fokus kommer ligga på ny teknologi, kunskap, trender och inspiration.

LYHÖRDHET FÖR KUNDERNAS VERKLIGHET

Petter Johansson har, förutom sina sex år på Jetshop, ett brett cv med IT och teknik som den röda tråden. Han började som webbdesigner, men gick sedan vidare till att jobba med marknad och kommunikation – något som följt honom på alla arbetsplatser.

– Jag har alltid jobbat med marknadsbitarna, vilket är väldigt roligt. Det gör att jag har rätt bra koll på marknaden generellt. Våra kunder är experter på sin verksamhet och sina behov – det är givetvis inte jag. Jag är däremot lyhörd och vill lyssna och förstå, och jag brukar vara bra på att ta någons tankar och behov och göra något konkret av det. Jag kan omvandla det till lösningar, säger Petter.

Vi ska kunna hjälpa kunderna ta smarta beslut som hjälper dem framåt.

– Jag har inte hunnit träffa alla kunder än, men det kommer jag förhoppningsvis göra inom kort. De kunder jag träffat hittills har gett jättebra input på hur situationen ser ut för dem, och hur vi kan hjälpa dem vidare. Kunddialog är oerhört viktigt för oss och är naturligtvis en betydande del för oss som retailpartner.

Kunddialog ligger också till grund för en stor del av arbetet inom bolagets innovationsforum Rapid Innovation Camp, där Petter Johansson är ansvarig. Genom co-innovation hamnar produkten nära kundens verklighet, och de får redan från början säga vad som funkar och inte funkar.

– Just nu tittar vi på predictive analytics och forecasting med hjälp av AI. Vi håller på att utveckla en lösning som ska hjälpa intresserade att förutspå hur mycket och vad de behöver köpa in. Ett flertal retailbolag i Boråstrakten är inblandade. Vi har flera produkter på gång, och i början på nästa år kommer vi kunna vara konkreta och visa något kring huvudspåret. Det är väldigt spännande, säger Petter Johansson.

SNABBHET – EN DEALBREAKER

Retailbranschen står likt många branscher inför stora utmaningar och konstanta vägskäl. Miljöpåverkan och internationell konkurrens är två områden där avgörande beslut måste tas av många aktörer. Petter Johansson tror att lösningen kommer att ligga i att spå in i framtiden.

– För många retailbolag är den internationella biten en utmaning framåt. Dels hur man ska lyckas ta sig in på en internationell marknad, dels internationell konkurrens. Returhantering är en annan svårknäckt nöt, och hållbarhet ur det perspektivet. Det forskar vi på inom bolaget genom doktoranden Anna-Maria Petisme.

– Jag tror att om vi ska kunna hjälpa kunder tackla framtidens utmaningar behöver vi titta på sådant de kanske inte vet om än, men som de kommer behöva. Det är att spå i framtiden, men min förhoppning är att vi ska kunna träffa hyfsat rätt. Data och statistik genom BI (Business Intelligence) kommer att vara väldigt viktigt. Marknaden rör sig fortare och fortare, så att vara snabbrörlig och kunna integrera med de bolag som inom sin kategori är bäst på det som gäller just är av största vikt. Det kommer att bli en dealbreaker framåt, avslutar Petter Johansson.

Relaterade Artiklar