E-handel i sociala medier spås, enligt en rapport från Accenture, att trefaldigas fram till 2025.
Studien är global och visar på en dramatisk tillväxt av e-handel i sociala medier.
Från ett marknadsvärde på 492 miljarder dollar förra året till 1 200 miljarder dollar år 2025. Det innebär att e-handeln i sociala medier kommer att utgöra nästan 17 procent av den totala e-handeln i världen.
– Resultaten från Accentures undersökning är fascinerande och det kanske mest intressanta är att genom detta har mindre företag fått en ny möjlighet att öka sin e-handel, men självfallet måste också större företag anpassa sig till utvecklingen, säger Jan Jendeby, som är nordiskt ansvarig för media och plattformsbolag på Accenture i Sverige.
Jan Jendeby är överraskad över hur fort det verkligen går, men ser det samtidigt som en naturlig utveckling.
– För de mindre aktörerna gäller det att passa på och hänga med i utvecklingen. För de större gäller det att vara medveten och bredda sin palett.
Han pekar också på att utvecklingen är en generationsfråga, eftersom de nya generationerna så tydligt märks som dominerande aktörer på sociala medier.
– Nu har de nya generationerna fått pengar att shoppa för och de är vana vid sociala medier.
Accenture kallar utvecklingen för en social revolution och kallar den för en social handel och pekar på att den erbjuder något totalt annorlunda jämfört med traditionell e-handel genom att integrera e-handeln med det dagliga livet.
Social handel revolutionerar sättet vi shoppar på genom att det erbjuder nya möjligheter för konsumenter, kreatörer, influencers och säljare, att bli en del av den globala ekonomin. Resultatet blir ett maktskifte från stort till smått. Det här påverkar allt, från varumärken till återförsäljare och plattformar. Ingen har råd att ignorera utvecklingen.
Omkring 3,5 miljarder människor, 44 procent av jordens befolkning, använder sociala medier. I de utvecklade länderna är det vanligare att ha sina sociala medier på smarta telefoner än på en laptop. I genomsnitt spenderar konsumenter 2,5 timmar per dag på sociala medier. Mellan 2019 och 2020 tillkom 300 miljoner användare av sociala medier.
Vilket som helst varumärke, stort som litet, kan sälja genom social handel. Varje individ kan nu bli, eller skapa, ett eget varumärke och nå marknaden direkt. Det här öppnar för små företag och entreprenörer att komma ut på massiva marknader, som tidigare inte har varit tillgängliga för dem.
– Det gäller att inte missa det här tåget och den som lär sig att hantera utvecklingen har en klar fördel. Det gäller både små och stora företag.
Han noterar också att plattformar som Spotify har börjat hjälpa artister att sälja sin varor.
– Det är en allt viktigare aktivitet för dem som driver sociala medier, säger Jan Jendeby.
Av: Håkan Ogelid