Hem NYHETER CDON hade 3,5 miljoner besökare under Black Friday och Black Week

CDON hade 3,5 miljoner besökare under Black Friday och Black Week

Publicerat av: Redaktionen

Allt pekar mot en stark Black Friday 2019 för svensk e-handel, åtminstone om man tittar på CDONs besökssiffror.

CDON hade 3,5 miljoner besökare under Black Friday och Black Week 3Totalt hade CDON 3,5 miljoner besökare under kampanjperioden 24 november till 2 december. Konsumenterna lockades till CDON för att ta del av över 1 000 externa handlares varor och erbjudanden. Därmed är CDON Nordens största marknadsplats online och de 1 000 handlarna uppnådde rekordförsäljning under årets Black Week.

– Vi på CDON har jobbat hårt mot det strategiska målet att gå från att vara traditionell e-handlare till att bli en marknadsplats för alla. Att vi lockar 3,5 miljoner besökare under Black Week visar att vår marknadsplats är populär bland konsumenter och effektiv för våra 1 000 handlare, säger Kristoffer Väliharju, vd på CDON.

Flest besökare var det mellan klockan 21 och 22. Det verkar alltså som att de flesta väntar in i det sista med att göra sina inköp.

En produktkategori som går starkt på marknadsplatsen är leksaker som växte med 50 procent jämfört med förra året. Handlare som Adlibris, Leksaksaffären och Lekmer säljer alla via CDON. En annan kategori som fortsatt går bra är TV. Här sticker handlaren TVexperten ut som en mycket stark spelare.

Små och medelstora handlare har sett en starkt tillväxt under Black Friday. Teknikproffset har till exempel vuxit väldigt starkt jämfört med förra året.

Med sju miljoner produkter hade CDON erbjudanden på 1 000-tals populära produkter under Black Friday inom spel, hemelektronik, film, parfym, hushållsapparater, leksaker, hörlurar och mycket mer.

De populäraste produkterna var:

● AirPods

● iPhones

● Xbox

● LG OLED-TV

De populäraste produktkategorierna var:

● Hörlurar

● Mobil

● Spel & konsoler

● TV

– Vi sålde ett par AirPods varannan sekund den första timmen på Black Friday. Vi hade en OLED TV för 19 990 kr som vi sålde 200 stycken på bara några timmar vilket var överraskande snabbt, fortsätter Kristoffer Väliharju.

Populärt med rymdresa

I samband med Black Friday rear CDON ut en rymdresa tillsammans med upplevelseföretaget GO DREAM. Ordinarie pris för rymdresan är 2 640 000 kr, kampanjen ger 10 % rabatt på köpet eller 264 000 kr. Totalt har 617 personer gjort en intresseanmälning, varav 302 svenskar.

– Rymdresan har varit otroligt populär bland våra kunder. Vi har haft nästan 120 000 sidvisningar i Sverige, säger Kristoffer Väliharju.

För CDON är Black Friday årets näst viktigaste försäljningstillfälle efter julhandeln. I år valde CDON att förlängde från fyra till nio dagar med slut den 2 december. Black Days 2019, som CDON har valt att döpa kampanjen till är en av CDONs största kampanjer någonsin.

Relaterade Artiklar