Carlings lanserar Neo-EX – Världens första digitala kollektion!

Carlings utforskar framtidens mode genom att lansera kollektionen Neo-Ex tillsammans med den artificiella influencern Perl.www, en kollektion som endast existerar digitalt.

Kollektionen Neo-Ex möjliggör ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.

Instagram har i hög grad förändrat modevärlden de senaste åren, och kan nu ses som den viktigaste plattformen för modekreativitet. Hashtagen #OOTD (outfit of the day) har använts över 216 miljoner gånger och studier visar att många modeprodukter köps bara för att visas upp på Instagram en gång.

Unga människor älskar att visa och utrycka sin kreativitet inom mode och stil online, det är en stor del av att uttrycka vilka de är. De lever i en värld där en oskriven moderegel är att inte visa upp sig själv i samma outfit två gånger på sociala medier. Samtidigt är de den mest upplysta generationen i historien, vilket betyder att de är väl medvetna om den negativa påverkan klädesindustrin har på den värld vi lever i. Faktum är att klädesindustrin ensam står för 10% av världens koldioxidutsläpp. Den unga generationen lever i en paradox.

Carlings ställde sig själva frågan ”Hur kan vi hjälpa unga att uttrycka sin kreativitet online utan att skada miljön?”. Resultatet blev världens första digitala kollektion där de utforskar framtiden inom mode.

”Carlings har alltid uppmuntrat människor att uttrycka sig själva och sin egen stil genom kläder. I och med Neo-Ex hoppas vi kunna utmana oss själva och hela branschen att ta nästa steg för att utforska hur mode kan existera i den inte så avlägsna digitala framtiden”, säger Ronny Mikalsen, VD på Carlings.

Med hjälp av digitala skräddare (3D-designers) har Carlings utformat och producerat klädkollektionen Neo-Ex, som endast existerar digitalt, en kollektion helt utan negativ miljöpåverkan.

Kollektionen är inspirerad av den virtuella världen, som dataspel, anime och cyberpunk. Neo-Ex är framtagen i samarbete med den digitala influencern ”Perl.www” (https://www.instagram.com/perl.www/ ). Precis som kollektionen Neo-Ex, finns bara ”Perl.www” digitalt, där hennes närvaro som människa suddar ut linjerna mellan digitalt och verkligt liv.

Alla intäkter från kollektionen går direkt till WaterAid för att uppmärksamma problematiken kring den enorma vattenförbrukningen klädesindustrin står för: drygt 7 miljarder liter varje år.

”Framtiden är här och vi behöver anpassa oss och vara relevanta för våra kunder och nästa generation. Här har vi hittat inspiration från gamingvärlden, som alltid är ett steg före. Vi har köpt ’Skins’ på Fortnite ett tag nu, detta är vår take på det” säger Ingeline Gjelsnes, Marketing Manager Carlings.

Så, hur fungerar det?

  1. Du köper en produkt från den digitala klädkollektionen Neo-Ex.
  2. Du laddar upp en bild med den posering du vill att klädesplagget ska sitta på.
  3. Carlings 3D-designers monterar kläderna på bilden, så det ser ut som du bär klädesplagget i det verkliga livet.
  4. Du får bilden skickad till dig, klar att publicera online.

Den limiterade kollektionen består av 19 produkter och kostar mellan 100 – 300 SEK. Neo-Ex kommer endast gå att köpa på Carlings webbshop www.carlings.com från och med den 14 november klockan 11.00. Alla intäkter från projektet går direkt till Water Aid.