Den nationella kammaren för italienskt mode, ”Camera Nazionale della Moda Italiana” (CNMI), med stöd av det italienska utrikesdepartementet och myndigheten för handel ICE Agenzia, kommer genomföra den första upplagan av Milan Digital Fashion Week.
Det officiella programmet kommer uppdateras kontinuerligt på webbplatsen cameramoda.it, och inkluderar herrkollektionerna för vår och sommar 2021, samt förkollektionerna för både herr- och damkläder. Hela 37 klädmärken kommer att delta i eventet, som äger rum 14 till 17 juli.
På grund av de osäkra rådande omständigheterna, både ekonomiskt och kulturellt, har CNMI utvecklat ”modevisningen” till en digital plattform där beslutsfattare och intresserade i branschen kan träffas, ta del av de senaste trenderna och diskutera de mest angelägna frågorna som branschen står inför.
CNMI gav uppdraget att digitalisera eventet till Accenture och Microsoft. Accenture har designat och utvecklat den digitala upplevelsen för Modeveckan, som även omfattar skapandet och implementeringen av den innovativa teknologiplattformen. Microsoft har utvecklat den digitala huben med hjälp av sina digitala produkter, lösningar och expertis. Tillsammans skapade Accenture och Microsoft en multimediaplattform som erbjuder relevanta tjänster till alla som är intresserade av Milan Fashion Week.
”CNMI experimenterar för första gången med en mycket innovativ strategi, där en digital plattform skapar en ny form av storytelling för den italienska modebranschen. Vi är mycket glada över att ha arbetat med två stora företag som Accenture och Microsoft för att skapa den digitala plattformen”, säger Carlo Capasa, chef för CNMI. ”Vi lanserar ett revolutionerande projekt som öppnar upp Milan Fashion Week för en ny publik bestående av en yngre generation som konsumerar mode via bilder, och vi ser dem som ”modeöversättare” i syfte att förmedla den kreativitet och kultur som det italienska modet skapas ur.”
”Projektet av CNMI är en viktig milstolpe för att utveckla och ompröva Fashion Week-konceptet under de kommande åren. De använder sig av ny teknik för att sammanföra och optimera fysiska och digitala interaktioner, samtidigt som det omdefinierar kundupplevelsen och varumärkespositionering”, säger Fabio Benasso, ordförande och VD för Accenture i Italien. ”Mode är en viktig tillgång för Italien. Branschen har vad som krävs för att förnya sig själva och sitt ledarskap på nytt, även efter Covid-19. Tjänsten `Digital Fashion Hub´ som nu lanserats, och som vi hjälpt till att utveckla med Microsoft, är ett steg i denna riktning. Plattformen kommer att vara en nyckel för att italienskt mode ska kunna fortsätta blomstra och stärka sin konkurrenskraft.”
”De senaste månadernas händelser visar att Italien har viktiga utmaningar framför sig. De kan bara övervinnas om vi omprövar vårt sätt att tänka kring vissa sektorer av den nationella ekonomin med ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv. För att göra detta kan inget företag agera själva, vi behöver arbeta som ett team och utveckla lösningar för hela ekosystem. Det nya samarbetet med Accenture och National Chamber of Italian Fashion är en del av den större planen på investeringar och initiativ kallat ”Ambizione Italia #DigitalRestart”, där Microsoft avser att påskynda digital transformation i Italien. Modevärlden representerar ett av landets flaggskepp och genom att tillhandahålla vår serviceplattform och nätverk av kompetens syftar vi till att stödja denna strategiska industri i sin återhämtning. Innovation kan hjälpa till att ge nytt momentum för kreativitet i modevärlden och för att hålla Made-in-Italy-flaggan högt över hela världen. Milan Digital Fashion Week representerar ett viktigt projekt på en ekonomisk, social och kulturell nivå, och vi är stolta över att kunna bidra med ny teknik för att skapa en innovativ modell att dela och relatera till, som vi hoppas kan leda utvecklingen av branschen”, säger Silvia Candiani, VD för Microsoft i Italien.
Milano Digital Fashion Week pågår i fyra dagar med live-event och kommer att finnas tillgängligt dygnet runt för att täcka olika tidszoner, inklusive USA. Detta tack vare den internationella tidningen The New York Times, som är officiell streamingpartner för Milano Fashion Week.
Dagarna under Modeveckan är effektivt planerade med live-event där varje varumärke tilldelas en timme och kan välja helt själva, med fullständig kreativ frihet, hur man visar sin senaste kollektion.