Black Friday den 23 november 2018 förväntas bli en ny rekorddag för svensk handel, både för e-handel och i fysiska butiker.
“Redan nu märker vi att butikernas förberedelser för Black Friday pågår febrilt.
E-handlarna bokar annonser för fullt. PriceRunner förväntar sig fler och bättre erbjudanden än tidigare år”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.
PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med
1 648 000 produkter från 5 600 butiker. På PriceRunner kan konsumenter jämföra priser från butiker i 25 länder.
“Black Friday kommer bli en galen shoppingdag. PriceRunner förväntar sig att den totala försäljningen växer med 20 % i år. Black Friday kommer därmed befästa positionen som årets största shoppinghändelse. Eftersom många smygstartar ett par dagar före och reorna fortsätter ända till måndagen handlar det egentligen om en hel shoppingvecka”, fortsätter Nicklas Storåkers.
Black Friday årets största shoppingdag
Förra året fortsatte Black Friday att växa kraftigt även om tillväxttakten var lägre än 2016. Antal transaktioner på Black Friday 2017 ökade med 14 % och total försäljning ökade med 20 % jämfört med föregående år. Antalet kreditkortsköp ökade med 41 % jämfört med 2016.
“Black Friday 2018 kommer bli en superrea med stora rabatter. Men Black Friday kommer också få konkurrens från Singles Day den 11 november – en ny shoppingdag inspirerad från Kina som växer som readag även i Sverige”, fortsätter Nicklas Storåkers.
“Vi förväntar oss närmare två miljoner besök på pricerunner.se under Black Friday-helgen, vilket är en halv miljon mer än förra året. Som konsument behöver man vara lite vaksam då en del butiker smyghöjer priserna inför Black Friday för att rabatterna ska se bättre ut än vad de egentligen är”, fortsätter Nicklas Storåkers.