BankID används numera av de flesta tjänster online

Betalningar online har aldrig varit enklare, idag behöver vi i de allra flesta fall inte längre fylla i kortnummer eller behöva godkänna betalningar på internetbanken med bankdosan.

BankID används numera av de flesta tjänster online 1Nu behöver vi bara använda vårt bankID för att verifiera vår identitet och konto. Oavsett om du ska göra en betalning på ett köp du gör online eller om du gör en insättning på williamhill.se/sv för att spela online, så behöver du idag bara verifiera betalningen genom bankID och sedan är det klart.

Idag är det också många tjänster som har lagt till swish som ny betalningsmetod, där överföringen flyttas direkt och inte blir väntande 1-2 dagar som det ibland kan ta att göra en vanlig banköverföring. Det går enkelt och smidigt och det är dessutom betydligt enklare att betala vänner och familj. Ett exempel kan vara när man är ute och äter middag och en i sällskapet tar notan, så kan de andra snabbt swisha sin del med hjälp av verifiering via BankID.

Vad som tidigare kunde ta tid och vara energikrävande när det kom till betalningar är idag eliminerat till stor del på grund av BankID. Idag kan vi enkelt logga in via BankID och snabbt och effektivt göra betalningar, både via swish men också betalning av räkningar eller inloggning på olika sidor. Myndigheter kräver alltid verifiering av identitet vid inlogg och genom BankID kan du enkelt få tillgång till din personliga information på exempelvis Arbetsförmedlingen, 1177 eller försäkringskassan.

Miljoner människor använder BankID

BankID har funnits sedan 2004 i Sverige. Då användes tjänsten främst för elektronisk adressändring, påskrift av deklaration till Skatteverket eller för ersättning från Försäkringskassan och liknande. När BankID startade så var det bara kring 100 000 personer som använde tjänsten. I maj 2005 så hade BankID 500 000 användare, vilket kan ses som en stor ökning på bara 1 år.

Framgångarna med bankID i Sverige ledde också till att fler länder uppmärksammade vårt e-legitimationssystem och det finns nu motsvarande tjänster i fler länder än Sverige. År 2009 så började de flesta svenskar ha kopplat samman sitt bankID med sin internetbank och tjänsten användes nu till fler inloggningar och underskrifter än tidigare.

2010 kom mobilt BankID och efter detta så ha tjänsten börjat användas mer och mer i takt med att samhället har digitaliserats. 2011 gjorde den sista banken entré innan de alla var samlade, vilket var Nordea. Nu hade alla banker BankID i sina tjänster som e-legitimation och snart därefter så blev det möjligt att enbart använda bankID som verifiering för betalningar från banken och den gamla metoden med bankdosa har mer eller mindre upphört sedan dess.

Från att ha gått från drygt 100 000 användare i starten till idag över 8 miljoner användare i Sverige, på mindre än 20 år är stort, men inte förvånande. Eftersom en stor del av samhällets infrastruktur går mot förenklad digitalisering och BankID visat sig fungera så smidigt som det gör, så är det inte heller konstigt att så många av de som både erbjuder tjänster och privatpersoner som använder tjänsten uppskattar det. Det sparar in en hel del tid eftersom att det inte krävs mer än några snabba knapptryck för att slutföra betalningar online med BankID.

Miljarder transaktioner godkänns årligen via BankID

Eftersom att vi idag använder BankID i de flesta tjänster online så märks det också på antalet transaktioner som skickas via verifiering av BankID. Det är idag flera miljarder transaktioner som årligen skickas genom e-legitimering. Det är också detta som medför att vi går mot ett mer och mer kontantfritt samhälle, där vi enkelt kan sköta vår ekonomi helt och hållet digitalt. Det är svårt att tänka sig att det inte för speciellt många år sedan var vanligt att gå in till banken och betala sina räkningar eller fick sin lön på check som man sedan fick lösa in.