Ancon stärker den digitala resan med ny design & SEO
Hem TRENDER Ancon stärker den digitala resan med ny design & SEO

Ancon stärker den digitala resan med ny design & SEO

Publicerat av: Redaktionen

Ancon startade som ett teknikföretag 1984 i Lysekil, på den svenska västkusten. Först 1998 påbörjade företaget sin första mjukvara för restaurangbranschen.

Sedan dess har Ancon levererat över 3500 kassor till den nordiska restaurangindustrin, och resan har bara börjat.
IT Retail söker Christofer som är VD på bolaget för en intervju.

Christofer, berätta kort om dig själv samt om din roll?

Ancon stärker den digitala resan med ny design & SEO

Christofer som är VD på bolaget Ancon

Jag är 44 år gammal och är VD på Ancon. Har en Civilekonomexamen från Handels i Göteborg. Jag har även studerat på Harvard. Bor i Bohuslän med familjen, Fru, två döttrar på 7 och 9 år, Dalmatinern Phoenix och P.R.E. Hästen Lozano.

Som VD på Ancon har jag det övergripande strategiska ansvaret för att positionera oss rätt kommersiellt och att vi har en produktportfölj som är i absolut framkant på det marknaden efterfrågar idag. Allt ifrån djuplodande analys av kunddata till segmenterade marknadsutskick.

Det var längesedan ett kassasystem bara behövde kunna ”splitta en nota”

Hur ser ditt ledarskap ut? Vad driver dig?

Jag tror på en platt organisation där ansvaret är delegerat så långt ner som möjligt. Ju mer ansvar man har desto mer växer man och utvecklas som individ, vilket i sin tur gynnar bolaget.

Vidare försöker jag skapa en kultur där handling betyder allt, ord inget. Jag bryr mig inte så mycket om ”input” utan det som betyder något är ”output” Alltså vad är resultatet av det vi gör och hur står det sig mot våra konkurrenter. Just därför blir det viktigt att skjuta ut ansvaret i organisationen för att skapa denna motor och motivation hos medarbetaren att hela tiden orka skapa en hög output.

Jag tror inte en företagskultur skapas genom att ha tavlor med ”one-liners” på väggarna eller kraftfulla ord på ett papper. Kulturen skapas genom en tydlighet i vem som premieras och vem som inte premieras, vem anställer vi och vem anställer vi inte o.s.v.

Ancon har lyckats attrahera och anställa ett antal stjärnor som presterar på en otroligt hög nivå, starka individer till laget som tar plats, får ta plats och ska ta plats.

Vad fick dig att göra om hela hemsidan?

Hemsidan navet och är helt central i marknadsföringen, nästan all annonsering går idag ut på att driva trafiken till hemsidan. Väl där handlar det sen om att berätta för besökaren hur vi har levererat kassasystem till ledande barer och restauranger sedan 1998, och hur bra vårt system kan hjälpa just dem och därigenom skapa konvertering.

I stort var det var just viljan att kunna förmedla dessa två punkter på ett ännu tydligare sätt som initierade arbetet med att designa om hemsidan.

Ni har växt över 126% om man jämför med tidigare hemsida organiskt, hur lyckades ni med det? 

Vi jobbar sedan en tid tillbaka med Jorge Castro på Growth Marketing som har gjort ett magiskt arbete. Så det korta svaret är: vi började jobba med Jorge Castro och hans team.

Har ni märkt av högre konverteringsgrad sedan er nya design-satsning? Berätta gärna.

Vi ser att bounce-rate minskat på dom viktiga sidorna och att fler sidflikar öppnas nu. Tidigare hade vi problem med att besökare inte klickade sig runt lika mycket. Med hjälp av konverteringsprogram så har vi i början snabbt kunnat ändra på designen för att ”kasta om” knappar och dylikt.

Du är rätt modig som designar om ett helt digitalt koncept. Hade du någon oro inför projektet?

Helt ärligt så tänkte jag inte efter så mycket. Tror det är viktig i allt man gör att våga utmana och förnya det som är (dont be a prisoner of your own habits) Samtidigt var jag trygg i processen med både Growth Marketing och Frendberg agency involverade.

 

Relaterade Artiklar