Den svenska och internationella e-handeln går miste om stora intäkter i samband med att kunder avbryter sina pågående köp på internet.
För att råda bot på detta lanserar Adobe nu nya funktioner och samarbeten med bl. a. Amazon och Google.
I en undersökning bland 1000 konsumenter i Storbritannien uppgav hela 43 procent av de tillfrågade att de någon gång valt att avbryta ett pågående köp på internet på grund av att processen ansågs ta för lång tid eller vara för komplicerad. Vid Europas största marknadsföringskonferens Summit EMEA i London presenterar det Adobe-ägda företaget Magento nu en rad nya initiativ som syftar till att hjälpa företag i alla storlekar att förbättra kundernas köpupplevelse.
Bland de många nyheterna återfinns bl.a. integrationer från Magento Commerco till Amazon Sales Channel och Google Shopping ads Channel, som hjälper företag att nå konsumenter och öka försäljningen via nya kanaler. Samtidigt har det blivit enklare att uppdatera innehåll på e-handlarnas hemsidor.
– Uppdateringarna till Magento Commerce ska bidra till att göra verklighet av vår vision som handlar om att företag i alla storlekar ska kunna erbjuda bra och personliga upplevelser vid varje interaktion med kunderna. De nya integrationerna med några av världens största e-handelsplattformar kommer att ge e-handlare de nödvändiga verktygen för att växa och få fler lojala kunder, säger Brian Green som är Head of EMEA Commerce business unit på Adobe.
Direkt tillgång till Amazons globala marknadsplats
Med integrationen till Amazon Sales Channel kan e-handlare enkelt ansluta sig till den globala e-handelsplattformen Amazon Marketplace. Företag kan även göra sin befintliga Magento-lösning till det centrala verktyget för e-handelsaktiviteter genom att integrera den med olika Amazon-konton och regioner. Detta låter företag snabbare integrera sina produkterbjudanden med dataflöden.
Utöver integrationen till Amazon Sales Channel har Adobe också presenterat Branded Stores for Amazon Sellers, som bland annat innebär att e-handlare snabbt kan ”skala upp” i samband med viktiga shoppingdagar som exempelvis Black Friday , utan att behöva investera i extra infrastruktur.
De nya uppdateringarna i Magento Commerce ger e-handlare möjlighet att:
- Utnyttja Amazons enorma index med artikeldata: Med den nya integrationen kan Amazons data utnyttjas så att produktinformation synkroniseras med Magento. Om ett företag exempelvis säljer en tv-spels-konsol men lanseringsdatumet inte framgår i Magento, kommer Amazon Sales Channel få den informationen från Amazon och lägga till den i Magento-katalogen.
- Få tillgång till intelligent prissättning: Med Amazon Sales Channels kan företag använda automatiserade prissättningsregler för att öka chansen till försäljning. Priserna kan exempelvis justeras dynamiskt, så att de ligger i nivå med konkurrenters priser.
- Få tillgång till beteendebaserad data: Magento Commerce-kunder kan nu få en ännu bättre förståelse av kundbeteende genom en integration till Adobe Analytics.
- Uppdatera hemsidor snabbare: Företag i dag behöver kunna uppdatera sina hemsidor och digitala inköpsflöden oftare och snabbare än någonsin tidigare. Med det nya dra-och-släpp-verktyget, Pagebuilder, kan hemsidan uppdateras mycket snabbare – utan behov av hjälp från IT-avdelningen.