E-handelsraket satsar på internationell expansion – tar in pengar via crowdfundingplattform

Svenska succébolaget MonthlyCup lanserar en crowdfundingrunda med målet att ta in åtta miljoner SEK.

Lisa Perby, grundare och VD på MonthlyCup.

Efter en succérunda i höstas, är denna omgång en del av ett större mål som ligger på 17 miljoner SEK. Pengarna kommer bland annat gå till att ta sig djupare in på den amerikanska marknaden.

– USA är en oerhört intressant marknad, där görs det varje månad över 100 000 sökningar på begreppet ”menstrual cup” och vi äger domänen menstrualcup.com. Detta ger oss möjlighet att kunna klättra högt i träfflistorna på sökmotorerna – trots den stora konkurrensen, säger Lisa Perby, grundare och VD på MonthlyCup.

Utöver den amerikanska marknaden, kommer MonthlyCup satsa mer på Norge – där man precis har tagit sig in på butikskedjan Life. MonthlyCup finns i hela Europa, och man arbetar ständigt för att öka kännedomen och kunna ta sig djupare in på fler marknader. I Sverige hittar man deras produkt på bland annat Ica, Coop och CityGross. Totalt finns de hos över 1400 återförsäljare i 10 länder.

– Vi är marknadsledande i Sverige efter bara några år – nu vill vi göra samma resa internationellt. Exportsatsning är en av de stora bitarna som finansieringen kommer att gå till, säger Lisa.

MonthlyCup har ökat sin omsättning de senaste tre åren från 1 miljon till nästan 8 MSEK.

– De stora internationella kollegorna i branschen dubblar sin försäljning varje år och vårt mål är att göra detsamma. Vi står inför en väldigt spännande tid där vi både ska lanseras på Amazon och introducera flera nya produkter på marknaden. Allt fler upptäcker detta hållbara skydd; snällt mot kroppen, miljön och plånboken. Menskoppsrevolutionen har bara sett sin början, säger Lisa.