I resebranschen är det i år Uber som får axla titeln Sveriges starkaste varumärke.
Det framkommer i Evimetrix konsumentundersökning Swedish Brand Award där 1 186 individer uttalat sig om 25 resevarumärken.
På andra plats hittar vi Tallink som gör en ordentlig klättring från plats 5 för ett år sedan. Förra årets vinnare, Ving, kommer på tredje plats i år.
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
Att bygga stark kännedom handlar i mångt och mycket om att synas och höras på rätt ställen och med rätt budskap. Att skapa nöjda kunder är lite svårare och kräver ibland långtgående analyser av hur kunderna vill bli behandlade och kommunicerade till.
”I resebranschen är de viktigaste konkurrensparametrarna personalens bemötande, hanteringen av covid-19 och bekväma resor.”, säger Peter Wissing som ansvarar för undersökningen hos Evimetrix. ”För personalens bemötande får Vy toppbetyg, följda av Taxi Göteborg, medan Tallink hanterar av covid-19 bäst enligt deras kunder, följda av Taxi Göteborg och Vikning Line. De bekvämaste resorna levereras av Uber, Taxi Göteborg och Vy i nämnd ordning.”, fortsätter han.
Förutom Tallink, Taxi Göteborg, Uber, Viking Line, Ving och Vy är varumärkena Apollo, Arlanda Express, Bolt, BRA, Flixbus (f.d. Swebus), Flygbussarna, MTRX (f.d. MTR Express), Norweigan, Ryanair, SAS, Silja Line, SJ, SL, Stena Line, Sverigetaxi, Taxi Kurir, Taxi Stockholm, Ticket och TUI med bland mätta märken.
Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i 35 kategorier.