Så lång tid tar konsumenter från olika europeiska länder på sig att köpa produkter online
För att lyckas inom e-handel behövs förståelse för konsumentbeteende genom hela köpprocessen. Det är nödvändigt att samla information om konsumenterna, för att göra fler av sidans besökare till faktiska kunder. Ett av de viktigaste nyckeltalen att ta i beaktning är tid: Hur lång tid tar det för kunder att genomföra ett köp? Är det en fråga om minuter, timmar eller hela dagar?
En studie genomförd av shoppingportalen ShopAlike visar att tiden som konsumenter tar på sig för att köpa olika produkter varierar mycket, beroende på vilket land köpet genomförs i. Studien är basera på data från 2016 rörande 12 olika europeiska länder: Tjeckien, Tyskland, Danmark, Spanien, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Sverige och Slovakien.
ShopAlike har tagit fram en tidslinje över tidsskillnaden för köp i 12 Europeiska länder. Den visar hur lång tid konsumenter behöver från klick till köp av produkter som ofta inhandlas online. Tidslinjen löper från det första klicket till 48 timmar senare, eftersom de flesta onlineköp slutförs inom två dagar.
Klicka här för tidslinjen.
Skillnad på köptid i olika länder
Det tar ungefär en timma att köpa ett klädesplagg i de flesta Europeiska länderna, men i Frankrike avslutas inte klädköp förrän efter nästan 4 timmar. I Slovakien å andra sidan tas snabba beslut vid köp av kläder: från det första klicket till det sista förflyter endast 20 minuter. Att inhandla skor är ett annat talande exempel. Genomsnittet för sko köp i Europa är 68 minuter, men en produkt som tar 4 timmar att köpa i Frankrike tar konsumenter i Norge endast 10 minuter att klicka hem.
Köpbeteende i Sverige
I jämförelse med de andra länderna i studien är vi svenskar förhållandevis snabba på att köpa produkter. Det tar i genomsnitt 10 minuter för Svenskar att köpa sminkprodukter online medan genomsnittet för liknande produkter de resterande länderna är 8 timmar och 40 minuter. Vi är även relativt snabba på att köpa tröjor och väskor, där tröjor tar oss 28 minuter och väskor en timme. Genomsnittet för de övriga länderna är 1 timme och 16 minuter för tröjor samt 1 timme och 20 minuter för att köpa en väska.
Skillnad på köptid beroende på produkttyp
Eftersom tidslinjen gör skillnad på olika produktkategorier, är det möjligt att se att kläder vanligtvis ligger i mitten på tidslinjen med undantag för enkla t-shirts. Samtidigt tar det betydligt längre tid än genomsnittsplagget att hitta den perfekta klänningen. Stora produkter som soffor innebär en större tidsinvestering än små produkter som solgasögon, vilka inhandlas på endast 26 minuter.
Studien gjordes av shoppingportalen Shopalike och datan baseras på köp i 12 Europeiska länder (Tjeckien, Tyskland, Danmark, Spanien, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Sverige och Slovakien) under en period på 18 månader. Studien analyserar sammanlagt fler än 2 000 unika produkter, från fler än 160 produktkategorier. ShopAlike kunde genomföra studien tack vare sin katalog innehållande fler än 100 miljoner produkter.