Handscanning via mobiltelefonen och obemannade butiker – framgångsrikt sedan länge inom vvs.
Nya utmaningar för handeln, det är en oundviklig effekt av covid-19-pandemin.
Något som lett till ökat behov av anpassning och utveckling, oavsett verksamhet. Obemannade butiker är en lösning, som fått stor uppmärksamhet på senare tid, en annan är att utöka funktionaliteten inom den personliga mobiltelefonen – nu också en med applikation för scanning av streckkoder för inköp och information.
Inom vvs-branschen är båda dessa funktioner redan framgångsetablerade etablerade – med Dahl Sverige som pionjär.
Att ge kunden tillgång till butiken när som helst, det är syftet med obemannade butiker. Inom vvs-branschen är obemannade butiker redan tillgängliga sedan lång tid. Här är Dahl Sverige en av pionjärerna, som Sveriges ledande handelsbolag inom vvs och va – branscher där tillgänglighet är a och o.
Redan 2018 etablerade Dahl sin första obemannade butik i en mindre ort i Hälsingland: Ljusdal. Syftet var att testa om konceptet fungerade och att utvärdera rutiner för påfyllnad, teknik vid passage och annat som måste fungera för bästa service. Redan efter några månader hade den obemannade butiken i Ljusdal en omsättning som matchade Dahls förväntningar och konceptet fungerade över förväntan, både för Dahl och besökande kunder.
– Att bjuda in kunder till en helt obemannad butik kändes naturligt för oss, vi har stort förtroende för våra kunder och vet att de behöver produkter oavsett tidpunkt på dygnet, det är en del av vvs-funktionen säger Daniel Bik, divisionschef för vvs inom Dahl Sverige och fortsätter: när appen lanserades blev det än bättre och tidpunkten var helt rätt eftersom att covid-19 slog till strax efter lansering. Nu kan våra kunder sköta sig helt själv i våra säljkanaler men givetvis finns vi där för support och service – något som blir allt viktigare i vår grossistfunktion.
Så här fungerar konceptet: Tillgång till butiken får kunden i samråd med sin Dahl-säljare. Därefter följer en del praktisk hantering kring tillträde och säkerhet. Kunden får en nyckel och en kod, och genomför sedan köpet via Dahls app. Det är via appen kunden checkar in, för att sedan scanna hyllkanten streckkod och betala. Kunden anger antal och eventuell projektmärkning, det senare för att själv hålla koll på sina inköp till olika projekt/slutkunder. Därefter är det dags att checka ut, även det via appen.
Butiken i Ljusdal är i dag, två år efter etablering, en riktig framgångssaga. Den 200 m2 stora butiken, tjänar branschverksamma i området med produkter och sortimentet som anpassas löpande efter pågående projekt i närområdet. Butiken fungerar även som servicestation för lagerleveranser dagen efter beställning, en av Dahls mest uppskattade logistiktjänster som kräver ett omfattande lagerlagt sortiment – genomtänkt och kontinuerlig anpassat efter kundernas efterfrågan. Tillgänglighet är en viktig del i Dahls kunderbjudande, etableringar som detta stärker företagets kundlöfte.
Applikationen kallad Dahl App 2.0 finns att ladda ner där appar finns, den fungerar dessutom lika bra i din servicebil, i eget lager eller vid daglig handel i någon av Dahls ca åttio butiker runt om i Sverige – extra tryggt i dessa tider.
Fler obemannade butiker är på gång hos Dahl, som dessutom har en tjänst för servicen i flera av sina ordinarie butiker, ett åttiotal runt om i Sverige. Tjänsten, som kallas 24/7, finns i alla landets storstäder och ger proffshantverkare tillgång till butiken även efter stängningstid, till stor nytta för såväl allmänhet som samhällsviktiga verksamheter runt om i landet.