Splitgrid lanserar nytt affärsområde

Fintechbolaget Splitgrid utvecklar nu sina tjänster och ger butiker möjlighet att betala via en fakturalösning.

Splitgrid lanserar nytt affärsområde
Jonas Forsman

På det sättet breddar Splittrad sin funktion med ett nytt affärsområde med betalningslösningar för en större marknad.

— Med den här utvecklingen kommer Splitgrid gå från att vara starkt förknippad med kommissionshandel, till att ta hand om hela betalflödet från butik till leverantör. Det spelar ingen roll vilken affärsmodell man har i botten. Vårt mål är att öka försäljningen för alla som använder tjänsten, säger Jonas Forsman, grundare av Splitgrid.

Splitgrids plattform har tidigare mestadels fokuserat på kommissionshandel, där en leverantör har ställt upp sina varor i butik och betalat efter hur försäljningen går. Nu erbjuder Splitgrid en förbättrad lösning som gör det möjligt att enklare lägga in sina fakturor i systemet och på det sättet jobba med en mer traditionell fakturalösning, en metod som är vanlig i Sverige idag. Kortfattat innebär den nya funktionen att leverantörer kan låta sina varor finnas i butiker utan att butikerna köper dem, eller att en faktura med längre löptid delbetalas under tiden.

Splitgrids fakturalösning innebär att leverantören dagligen får delbetalt under kredittiden. Om det är en faktura med 60 dagars betalningstid, betalar butiken 1/60-del per dag tills dess att fakturan är betald. Det gör att leverantören kraftigt minskar sin risk att få betalt och slipper skicka påminnelser. Splitgrids lösning gör det möjligt att erbjuda olika kredittider på fakturor.

— Butiken kan såklart på egen förhandla till sig 60-dagarsfaktura utan att ta med Splitgrid, men för leverantören är det problematiskt att ta betalt, därför jobbar man helst inte med långa kredittider. Som leverantör använder man sig av olika typer av försäkring, som garanterar betalning av faktura. Den typen av försäkringar är svåra att få till, eftersom de flesta butiker är icke-försäkringsbara, säger Jonas Forsman.

Splitgrid integreras i butikskassan och ser till att pengar skickas löpande till leverantörerna. Företaget grundades 2016 och har sin bas i Örebro. Grundarna är Göran Eriksson och Jonas Forsman. Bolaget har cirka 150 butiker och e-handlare och över 400 leverantörer som de regelbundet skickar pengar till.