Nordiska Kompaniet (NK) öppnar idag e-handel.
Projektet drivs i nära samarbete mellan NK, Avensia, Premium Platinum Partner till Episerver, och NK:s handlare. NK tar därmed ett stort steg i sin digitala utveckling och utökar sin räckvidd med hjälp av en modern handelslösning som kombinerar kraften i NK:s starka varumärke med fantastisk prestanda, skalbarhet och digital kundupplevelse utöver det vanliga. Samtidigt fortsätter NK att stödja sin affärsmodell med flera separata handlare som agerar under NK:s varumärke.
NK, som varit en ledande premiumaktör inom svensk detaljhandel i över 100 år, öppnar en digital handelsplats med fokus på att ge besökarna en upplevelse utöver det vanliga.
Projektet drivs i nära samarbete mellan NK, Avensia och NK:s handlare. Avensia har varit med i det strategiska arbetet från början, och har implementerat hela den tekniska infrastrukturen.
E-handeln kommer gradvis att växa fram; nya avdelningar kommer att öppnas efter hand. Det långsiktiga målet är att samtliga NK-avdelningar ska finnas representerade på NK:s e-handel och den stegvisa lanseringen fortsätter under hela 2021.
Målet med den nya digitala plattformen är att erbjuda kunderna en första klassens kundupplevelse och att stödja NK:s driftsmodell med en mängd olika handlare. Modellen skapar ett extra lager av komplexitet och ställer stora tekniska krav på alla delar; e-handelsplattform, affärssystem, lösningar för kundlojalitet och produktinformation.
Den digitala handelslösningen är byggd på Episervers e-handelsplattform med Avensias ramverk Storefront Nitro ovanpå, som ger snabba laddtider, hög prestanda och en appkänsla när man handlar med mobilen.