Klarna och Nets har tillsammans tagit fram en ny betallösning för användning i fysiska butiker i Norden, med start i utvalda pilotbutiker i Sverige.
Den nya innovativa lösningen ger konsumenterna en snabb och smidig möjlighet att betala köpet senare när de handlar i fysiska butiker och kommer att hjälpa handlarna att öka sin omsättning.
Den gemensamt utvecklade innovativa betallösningen ger konsumenterna ett snabbt och enkelt val att betala för köpet senare − helt eller delvis − när de handlar i fysiska butiker. Konsumenterna använder endast betalterminalen från Nets och sin mobiltelefon för att avsluta köpet.
Det finns en stark efterfrågan från konsumenterna att dela upp sin betalning när de handlar på nätet men har fram tills nu knappt använts i fysiska butiker på grund av komplexa och besvärliga processer. Den nya lösningen som har tagits fram av Klarna och Nets kommer att ge konsumenterna samma flexibilitet och bekvämlighet att betala senare även i fysiska butiker som när de handlar på nätet. Kombinationen av Klarnas betalningslösning tillsammans med Nets nordiska distributionsnätverk ger ett oöverträffat mervärde för både handlare och konsumenter.
“Miljoner nordiska konsumenter använder våra smidiga betalningslösningar när de handlar på nätet och vi vill erbjuda samma möjlighet och upplevelse även i fysiska butiker”, säger Martin Tivéus, Nordenchef på Klarna.
Från minuter till sekunder att betala senare i fysiska butiker
Den nya tjänsten är enkel att integrera sömlöst i befintliga Nets-terminaler och kommer att hjälpa handlare öka omsättningen genom att erbjuda ett “betala senare” alternativ för konsumenterna. Handlare kommer se tydliga fördelar med den nya lösningen som fler avslutade köp samt potentiellt ett ökat genomsnittligt ordervärde. Lösningen kräver inga ytterligare processer och ingen interaktion med kassapersonalen, vilket gör det betydligt smidigare.
“Vi eftersträvar alltid att skapa mervärde för både handlare och konsumenter”, säger Patrick Höijer, Senior Vice President, Nets Sverige. “Denna nya tjänst för att betala senare i butik som vi först integrerar med Klarna i utvalda pilotbutiker i Sverige exemplifierar hur betalterminaler kan fungera som en nod för olika tjänster och inte bara för kortbetalningar.”
De betallösningar för att betala senare som finns tillgängliga i butik idag har komplexa manuella processer med en genomsnittlig tid på sex minuter och mer än tio steg för att slutföra ett köp. För konsumenter orsakar det stress då de också behöver svara på privata frågor om inkomst och familjestatus.
Den nya lösningen från Klarna och Nets ligger i nivå med upplevelsen när man betalar med ett betalkort i butiken, vilket gör att det genomsnittliga köpet kan slutföras på mindre än en minut. Det innebär även att konsumenten inte behöver dela uppgifter om sitt privatliv och är utan extra administration för handlarna. Klarnas innovativa marknadsföring av tjänsten i butiker kommer också hjälpa till att ytterligare driva köp.
Steg för steg hur den nya betallösningen fungerar:
- Produkten skannas i butikskassan.
- Konsumenten får möjlighet att välja “betala senare med faktura” i Nets-terminalen.
- Om konsumenten väljer det alternativet, knappar kunden in sitt mobilnummer i terminalen. Konsumenten behöver inte använda en app eller registrera sig för att använda lösningen.
- Konsumenten godkänner köpet genom en SMS-länk och vidarebefordras automatiskt till Klarnas betalningssida.
- Konsumenten accepterar köpet genom att klicka på köp-knappen i mobiltelefonen.
Den nya tjänsten introduceras först av Klarna och Nets i utvalda pilotbutiker i Sverige. Även om denna gemensamma lösning är först ut på marknaden, är både Klarna och Nets fria att samarbeta med andra betalleverantörer och kreditutgivare.