Janni Déler och Jon Olssons nya satsning Yaytrade ska förnya vårt sätt att handla
Hem NYHETER Janni Déler och Jon Olssons nya satsning Yaytrade ska förnya vårt sätt att handla

Janni Déler och Jon Olssons nya satsning Yaytrade ska förnya vårt sätt att handla

Publicerat av: Redaktionen

Nu lanseras Yaytrade, en unik marknadsplats för köp, sälj, byten och uthyrning – som är den första i sitt slag att kombinera olika handelssätt för att erbjuda användarna en större frihet att själva bestämma hur de vill göra affär, vare sig det gäller en tjänst eller pryl.

Janni Déler och Jon Olssons nya satsning Yaytrade ska förnya vårt sätt att handla 2Medgrundare och strategiska partners är influencerprofilerna Janni Déler och Jon Olsson. Grundarna David Knape och Jon Berglund bär operativt ansvar som vd respektive produkt- och marknadschef.

Idén till Yaytrade är sprungen ur tanken på outnyttjade resurser, både i form av människors dolda förmågor och sakerna de äger. Tanken är att låsa upp outnyttjad potential och visa att det går att ha köpkraft även utan pengar i en framtid där både den cirkulära ekonomin och gigekonomin växer sig större. Yaytrade handlar nämligen inte bara om köp, sälj, byten och uthyrning av prylar utan också av människors tjänster.

–  Jon Berglund och David Knape kom till oss för cirka ett år sen med en idé på en tjänst som jag länge saknat, där tjänsten dessutom har potential att bli internationell redan från start. Yaytrade handlar inte bara om att kunna sälja prylar – tanken är att det ska vara lika lätt att hitta en fotograf till ett nytt uppdrag som att sälja en bil, säger Jon Olsson.

Både Jon Olsson och Janni Déler har stora följarskaror genom sina sociala konton på Youtube och Instagram. De upplever ett stort intresse kring en tydlig kanal och mötesplats där följarna kan köpa både deras stilar och prylar.

–  Jag har länge haft behovet av ett bra system för att inte fastna i ett slit- och slängbeteende. Saker jag bara hinner använda ett fåtal gånger får ett större och fortsatt värde i händerna på någon annan. Jag har haft tidigare samarbeten för att komma till rätta med detta, men det här blir en chans att själv vara med och skapa något som bättre möter mina behov från start. I förlängningen är det här också ett sätt för oss att inspirera andra till att förverkliga sina affärsidéer, säger Janni Déler.

Yaytrade finns tillgänglig på webben eller som mobilapplikation för Android och iOS och användarna kan snabbt och enkelt registrera sig genom b.la. Facebook för att komma igång.

–  Många tjänster låser in användarna i ett visst beteende. Nuförtiden är det inte rimligt att du ska behöva binda upp dig till att köpa eller sälja bara för att du annonserar, lika viktigt ska det vara att kunna använda tjänsten som en intressekoll. Vissa saker kanske vi är beredda att skiljas från först om budet är bra nog. Vi gör till skillnad från andra nya tjänster som dykt upp på marknaden de senaste åren inte anspråk på att vara en ny digital loppmarknad för slit-och-släng-prylar, säger David Knape grundare och vd för Yaytrade.

Redan innan lansering har Yaytrade tagit in investeringar på 4 miljoner kronor. Bakom investeringarna ligger Oscaria Capital och privata investerare. Målsättningen är att ta in en A-runda under första kvartalet 2018.

–  Många av de funktioner som återfinns på Yaytrade kommer användarna att känna igen mer från Instragram, Snapchat och Pinterest än från de traditionella radanonnssajterna – både i form av det visuella och community-känslan. I förlängningen kommer användarna ges ännu större frihet att själva forma sin personliga store, säger Jon Berglund, grundare och ansvarig för produkt och marknad.

Det här är Yaytrade:

  • Yaytrade är en ny smart mötesplats som inte bara fungerar för dem som vill köpa och sälja, utan också för att hyra och byta både produkter och tjänster. Vem som helst kan kostnadsfritt lägga ut en annons. För en och samma tjänst eller produkt kan användarna välja att ta emot bytes-, hyres- eller köpförslag i ett användaranpassat gränssnitt som förenklar dialogen mellan budgivare och annonsör.
  • Köparen begränsas inte till en betalningsmetod utan kan kombinera pengar med att utföra en tjänst eller lägga till ett bytesförslag – vilket skapar en personligare shoppingupplevelse med större frihet att själv bestämma förutsättningarna för sitt handlande.
  • Yaytrade finns tillgänglig på webben eller som mobilapplikation för Android och iOS och användarna kan snabbt och enkelt registrera sig genom b.la. Facebook för att komma igång.
  • Yaytrade använder Stripes säkra betalningslösning.

Relaterade Artiklar