Många retailers ser sig själva som omniaktörer.
Men endast två av tio säljare hjälper kunden att lägga en nätorder i butiken. Det visar Daymakerindex Omni. ”Säljarna har öppet mål men skjuter inte”, säger Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker.
Daymakers mystery shoppers har utifrån fördefinierade frågor gått in i butiken, sagt att de sett en vara i kedjans nätbutik och frågat om hur de kan handla den specifika varan. Shoppern har sedan låtit säljaren leda samtalet.
Undersökningen baseras på 415 observationer fördelade på 83 kedjor verksamma i 15 olika branscher. Fem observationer har utförts per kedja.
Det Daymakerindex Omni 2019 visar är att endast 19 procent av säljarna i undersökning erbjuder sig att hjälpa kunden att lägga en order på den vara som kunden har efterfrågat.
Bristen på digitalt avslut i butiken beror på två saker enligt Lotta Eriksson, ViceVD på Daymaker.
- Avsaknad av rätt verktyg. Det finns fortfarande butiker och kedjor som inte har en dator eller surfplatta i butiken för att hjälpa kunderna med digitala köp.
- Kompetensbrist/otydliga riktlinjer. Säljarna saknar ibland utbildning eller riktlinjer för hur de kan använda datorer eller plattor i försäljningen. När en kund kommer in och frågar efter något med hänvisning till nätbutiken uppstår lätt osäkerhet kring hur detta ska hanteras. En brist på policy kan också leda till tankar att kedjans nätbutik konkurrerar med den fysiska butiken – och i förlängningen hotar de egna jobben.
Den bransch som får bäst betyg i undersökningen är hemelektronik som når 58 procent av total måluppfyllelse.
Resultat per kedja – bäst och sämst
Topp 5, bäst i undersökningen
Audio Video: 73%
G-star: 71%
Brothers: 69%
Euronics: 67%
Naturkompaniet: 65%
Topp 5, sämst i undersökningen
Svenska Hem: 24%
Bauhaus: 18%
Ur & Penn: 16%
Life: 15%
Glitter: 5%
Procentsiffrorna visar andel av total måluppfyllelse.