IT-Retail gick på Caperios retail-event på Almedalsveckan

Kosmetikkedjan Eleven testar mobila kassor i höst

På Caperios event i en trädgård i Visby under Almedalsveckan fick man veta hur det går till att förändra sättet att jobba i butik. Det går att få en mer engagerande kundupplevelse och hjälpa fler kunder, alltså öka effektiviteten.

Caperio tillsammans med sina tillverkare gör stora satsningar på retail. Det är inte bara fråga om mobila kassor som ger fler funktioner i form av paddor i händerna på butikspersonalen – utan om mängder av tänkbara funktioner som presenterades på seminariet.

Alexander Pontikis på Caperio Retail berättade att huvudsyftet med eventet är att visa konkreta lösningar som kan förändra dagens butiker redan idag utan att behöva bygga allting från grunden. Dessa lösningar skall angripa huvudproblemen inom retail: enat flöde mellan web och fysisk handel, schemaläggning, få ned köer, besökaranalys –och rörelsemönster.  Caperio är partnern som sätter ihop alla byggklossarna till en färdig lösning som löser utmaningarna och digitaliserar handeln. En viktig samarbetspartner som var där var Kaching som presenterade ett kundcase tillsammans med företaget eleven som just nu går den lite ovanliga vägen från enbart e-handel till retail i flera fysiska butiker. Eleven har märkt att om de jobbar traditionellt i butikerna får de veta ganska lite om vad som sker jämfört med vad de kan ta reda på om sin näthandel. Den saken vill man nu ändra på.

Expediera snabbare med mobila kassor

En betydande sak är att man kan få ner tiden för check-out (expedieringstiden). Caperios och Kachings lösning baseras på mobila kassor – och det är den som eleven ska börja prova till hösten.

Alexander säger att det är positivt att Eleven står beredda att våga ta steget. ”Eleven tänker helt rätt. Denna lösning kommer att göra dem mer konkurrenskraftiga.

-Vi visar en lösning som är baserad på mobila kassor på Apples plattform som möjliggör att anställda i butik ur samma system kan få kundrelevant information. Det är möjligt att administrera leveranser från fjärrlager och välja mellan olika betalningslösningar som exempelvis Klarna. Man kan också sköta en vanlig betalning på den mobila enheten.

Det går dessutom exempelvis att binda ihop de varor man har i webbutiken med flödet i den fysiska handeln.

-Vi kombinerar Ciscos Wifi-lösningar med mobila kundupplevelseenheter på iPads. Det går att se statistik över hur många som passerar butiken i förhållande till de som stiger in i butiken. Man kan även se hur länge de stannar och hur besökarna rör sig via ”heat-mapping”.  Vidare kan du engagera kunder som ansluter sina mobila enheter till kundnätverket vilket betyder att kunden kan ta del av exklusiva erbjudanden, säger Alexander.

De ger i sin tur ger helt nya möjligheter till analys. Caperio kan hjälpa retailkedjor att integrera denna information i säljverktyg. Värdet av det gör att du kan helt plötsligt, inte bara kan se hur många besökare du har i butikerna, utan hur de rör sig och på så sätt få reda på t.ex. om dina fysiska kampanjer ger effekt och slår på säljsiffrorna. Caperio erbjuder verktyg för att säljstatistik i realtid per säljare och produktområde, butik, region andra nyckelsiffror i ett tydligt och överskådligt gränssnitt.

Förbättra kundupplevelsen

Lösningen ökar de KPI:er som handeln som regel använder. Förutom snabbare check-out så går det att jobba upp sin NPS, net promoter score, som mäter kundupplevelsen. Sedan går det att jobba med eNPS, employee net promoter score, där man mäter de anställdas lojalitet och upplevelser.

Lösningen betyder också att de anställda kan ge bättre hjälp till kunderna. De kan hjälpa till så att kunden får en bättre upplevelse och samtidigt trivs bättre själva. Det blir enklare att erbjuda merförsäljning. Traditionella kassor föreslår inte vad kunden skulle kunna köpa ytterligare, men det klarar det här systemet. Det finns dessutom fler sätt att sälja på som går snabbare.

Alexander berättar att det finns retailföretag i USA provat mobila kassor som minskat tiden för check-out med 50 procent. Med Kachings, tror Alexander att man kan få en ännu större hävstångseffekt.

Ytterligare en sak som det går att jobba med är hur snabbt en kund går från att besöka till att faktiskt köpa, alltså conversion-rate. Butikspersonalen kan ta del av information och utbildningsmaterial som gör att de är mer pålästa. Det betyder förstås att kunden får bättre hjälp och service.

-Många talar om mobila kassor men vi har en svit av funktioner, säger Alexander. Det är mer än bara en kassa. Det är en kundupplevelseplattform som även gynnar dem som jobbar i en butik. Caperio är bra på trådlösa nätverk och förstår affärsvärdet av det.

Apple var där

Det var en hemlig gäst som stod först på talarlistan. Det visade sig att gästen var Alex Kolmodin, Enterprise Lead Retail på Apple. Han sa att handeln har många utmaningar och en är att kunder har tillgång till så mycket information idag. Mobilitet kan hjälpa till. Man behöver rätt verktyg för att möta konsumenterna. Man kan jobba med att optimera processerna i butik så att man har rätt varor i rätt tid på rätt plats.

Ett annat exempel är att retailers lägger mycket tid på att schemalägga butikspersonalens arbetspass. Det går att sköta en sådan sak snabbare och effektivare med bra verktyg.

Mobila kassor betyder att all butikspersonal kan ha varsin kassa. Då kan man snabbt öka antalet kassor om man exempelvis har fyra kassor idag men tolv anställda.

Den som vill påbörja den här resan, sa Alex, kan köpa en färdig lösning eller bygga själva med en partner.

Deloitte Digital om samarbetet med Volvo

Fredrik Oscarsson från Deloitte Digital berättar att han jobbat länge med Volvo som är ett mycket innovativt bolag. När man börjat utveckla digitalt kan man “fortsätta dra i snöret” och då kommer det fler och fler idéer. Han menar att det är intressant att man idag kan få varor levererade till sin bil genom att lämna en engångsnyckel till leverantören. Det innebär en stor förenkling för retail. Om man levererar mat använder man en slags kylväska och kunden får en push-notification till sin mobil när varorna står i bilen.

Det sker i allmänhet en förändring där kunder börjat förvänta sig att kunna få varor levererade mycket snabbare än vad man tidigare kunnat.

Deloitte Digital håller på att bygga upp en global verksamhet tillsammans med Apple för att jobba med digitala tjänster. Verksamheten får totalt 5 000 anställda som ska titta på vad som är möjligt och vad som behöver digitaliseras mest.

Fredrik påpekar att kundupplevelsen i retail är det viktigaste. Det är lätt att bygga appar men man måste sy ihop helheten också.

Kaching och Eleven

Eleven som säljer skönhetsprodukter visade tillsammans med KACHING upp sin retail satsning för deras butiker i Stockholm, Uppsala och Örebro.

På plats för att berätta om elevens planer var Jonathan Allgulander från Kaching och Michael Gegerfelt på Eleven.

Michael berättade att Elevens första erfarenhet av att driva butik startade för ett år sedan då man historiskt enbart agerat som e-handlare.

Vi tror att det är värdefullt att våra kunder ska kunna gå in i butik såväl fysiskt som online och alltid ha tillgång till hela vårt sortiment säger Michael. Tillgänglighet är en viktig faktor som vi ser det.

Kaching som utvecklar en digital och mobil retail lösning tror på en stor förändring inom kassamarknaden. Vi tror att hälften av alla ”tjockkassor” är borta inom 3år säger Jonathan.

Vi märker att intresset är stort från många bolag på hur de kan förbättra sin kundresa. Detta gäller inte enbart kassan utan hela besöket.  Att kraven från kunderna skärps ser KACHING som något positivt.

Det tvingar retailkedjor att förbättra sin verksamhet för kunder som idag ställer höga förväntningar och hur de kan skapa en attraktiv arbetsplats med enklare digitala verktyg. Kachings lösning gör det här så snabbt och effektivt som möjligt för personal och kund.

Retail ska vara en visuell upplevelse och förväntningarna på butikerna kommer att öka ännu mera. Mobila kassor har skapat ett oerhört engagemang hos personalen, säger Jonathan – Att korta ner köerna under intensiva perioder har skapat en skön atmosfär bland kunderna.

IBM satsar på retail

Bengt Eliasson och Patrik Couch från IBM Nordic berättade att deras bolag tror på en ny tidsålder inom retail – new era of retail. Bengt sa att han kommer från retail och har rekryterats av IBM för att vara med om den här spännande utvecklingen hos dem. IBM vill göra något nytt – och den här gången inom just retail. Retail är redan den nästa största vertikalen på IBM och resan har bara startat, sa han.

-Bolag som har vanliga fysiska butiker och e-handeln håller på att mötas.

Samtidigt är de idag mycket olika. En vanlig affär kan ha 10 000 artiklar i sortimentet medan en e-handel kan ha 100 000.  E-handeln har dessutom öppet dygnet runt och året runt, vilket fysiska butiker vanligen inte har.

Man måste fråga sig varför kunderna inte kommer lika ofta och rusta sig för nästa lågkonjunktur.

Kognitiva lösningar

Patrik berättade att han jobbar med kognitiva lösningar på IBM, något som också går under benämningen artificiell intelligens.

-Fokus hittills är på digitalisering, sa Patrik. Ingen ifrågasätter det. Det som är intressant är egentligen de ytterligare möjligheter som dyker upp, särskilt inom AI.

Självlärande system – machine learning – innebär att systemet bygger upp erfarenhet. Det behövs förstås att en expert sköter inlärningen. Med AI går det att ge bra kundupplevelser även till en stor kundbas. Det går dessutom att göra teknologin personlig och man kan nå ambitiösa mål.

Om en expert tränar det kognitiva systemet så kan alla som jobbar med samma sak bli bättre på vad de gör. I det sammanhanget ville Patrik säga att IBM är med och tar en stor roll. Man transformerar sig till ett kognitivt bolag.

Cisco tycker att retail är spännande

Per Holm är Enterprise Network lead på Cisco. Han gjorde en live-demo för att visa vad det går att göra med nätverket. Cisco har redan idag många kunder inom retail, både stora och små. Per sa att retail är en jättespännande vertikal och det är hög tid för aktörerna att göra något nu.

Per pratade bland annat om Location Based Services, LBS, för detaljhandeln. För att ta ett exempel nämnde han Mall of Scandinavia i Solna som är ett köpcentrum. Köpcentret vill att besökarna stannar hela dagen och går på bio på kvällen. Den unga generationen vill vara uppkopplad hela tiden vilket ger ett fönster för köpcentrumet att skicka ut engagerande material som förhöjer upplevelsen av vistelsen.

Per berättade också om varuhuset Harrods i London som är Cisco-kund. De har en applikation för besökare och en annan för personal. Personalen kan se i realtid var i butiken det finns kunder och om det inte är någon besökare så kan de se på utbildningsfilmer.

Varuhusets ledning kan kolla vilka avdelningar som går bäst och till och med hur kunderna rör sig i varuhuset. På det sättet får man veta hur intressant skyltningen är.

Per betonade också att man måste lösa frågan om säkerheten och att nätverken är en plattform för den digitala transformeringen. I samarbeten med partners kan man koppa ihop nätverksfunktioner med applikationer och få ut kundnytta.

Han ville också framhålla Apple som gjort mycket för att göra andras resa inom retail lättare.