E-handeln har en explosionsartad utveckling i Sverige.
En undersökning från Eurostat visar att 83% av svenskarna som använt internet under förra året handlade online. Med en växande efterfrågan ökar konkurrensen bland e-handlare som tävlar om kundernas uppmärksamhet, och med lite efterforskning innan du handlar kan du göra riktigt bra affärer. PayPal ger dig här 10 enkla tips att komma ihåg för smartare shopping.
Håll dig uppdaterad:
Följ dina favoritvarumärken i sociala medier och var först med att nås av nyheter och erbjudanden. Att prenumerera på nyhetsbrev är ett annat bra sätt att få förhandsinformation om vad varumärket planerar.
Bli medlem:
Vissa e-handlare erbjuder bättre priser till sina medlemmar vilket innebär att det i många fall är värt att registrera ett medlemskap innan man genomför ett köp. Dessutom gör ett medlemskap att det är enklare och går snabbare nästa gång du ska handla hos dem.
Använd chatt-funktionen:
När det dyker upp ett litet chatt-fönster som erbjuder hjälp, stäng det inte! Säg istället hej och fråga om det finns några rabattkoder eller andra erbjudanden du kan få ta del av när du handlar hos just dem. Det finns ofta mer hjälp att få än man tror.
Samla dina köp:
Fraktkostnader kan bli dyrt. Det lönar sig att samla ihop fler varor innan man går till kassan för att på så sätt slippa betala frakt fler än en gång. Vissa e-handlare erbjuder dessutom fri frakt vid ett visst belopp.
Undvik avgifter, handla inom EU:
Att handla från länder utanför EU kan innebära extra avgifter. Var därför noggrann när du söker – finns önskad produkt att få tag på inom EU kan det helt enkelt bli billigare.
Rensa din webbläsare:
Radera med jämna mellanrum historiken, cookies och cache i din webbläsare när du handlar online. Många e-handlare använder dynamisk prissättning som baseras på din surfhistorik vilket innebär att du kan drabbas av högre priser på sidor du ofta besöker.
Var på den säkra sidan:
Förhåll dig kritiskt till erbjudanden och priser som verkar lite väl bra för att vara sanna. Gör lite efterforskning bland kommentarer och omdömen gällande det aktuella företaget för att utesluta bluffsidor och andra oseriösa aktörer på nätet.
Håll koll på returrätt:
Se till att ha koll på vad som sker om något inte stämmer när du får din vara – vem tar ansvar för vad när det gäller retur osv. Val av rätt betalsätt kan innebära ett bra skydd när det gäller just sådana frågor, PayPal har till exempel ett skydd som täcker returer upp till 250 kronor tolv gånger per år. Denna tjänst kan du som konsument enkelt aktivera inne på ditt PayPal-konto.
Jämför alltid priser:
Det är inte helt ovanligt att företag använder sig av ett medvetet högt utgångspris för att sedan kunna sänka priser och därmed få dig att tro att du gör ett klipp. Använd därför söktjänster, appar eller andra tjänster som hjälper dig att jämföra priser.
Använd olika lösenord:
Det är lockande att använda samma lösenord till flera olika tjänster eftersom det är enkelt, men tyvärr är det ingen bra idé. Det innebär att om någon lyckas komma åt ditt lösenord till ett ställe riskerar du intrång på alla tjänster med samma lösenord. Satsa istället på olika lösenord till olika login för att hålla dina konton säkra, det är värt besväret.