Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, satsar starkt på att utöka de lyxbetonade kundupplevelserna som ett steg i ledet till att bli utgångspunkten för mode i Europa.
Målet är att senast 2023 tredubbla företagets GMV-tillväxt inom kategorin designer- och lyxmode. För att nå dit vill Zalando fördubbla premium- och lyxutbudet på plattformen.
Zalandos designer- och lyxsortiment består för närvarande av totalt 260 varumärken. Nu adderar modeplattformen nya, exklusiva märken, såsom Roksanda och Marchesa, samtidigt som kollektionerna från Victoria Beckham och MCM utökas.
– Premium är redan en av de snabbast växande kategorierna på Zalando. Med tillägget av nya designervarumärken fortsätter vi att stärka vår ställning som designerdestination för både kunder och varumärken. Vi tycker det är spännande att erbjuda våra kunder en ny onlineupplevelse och erbjuda varumärken en passande miljö där de kan presentera sig själva. Det har också varit roligt med all den positiva feedback vi har fått från de varumärken som nu utökar sina sortiment på vår plattform, säger Lena-Sophie Roeper, Chef för Premium & Lyx på Zalando.
Förutom att erbjuda kunderna nya varumärken inom premiumkategorin kommer Zalando att investera i lyxbetonade kundupplevelser. Idag utmärker sig kategorin på plattformen genom exklusivt producerat innehåll och kampanjer skapade av ett dedikerat team, som säkerställer att de sofistikerade, moderna och lyxiga varumärkena presenteras på ett liknande sätt som i deras egna kanaler.
Dessutom startar Zalando en ny kampanj för att göra kategorin mer tillgänglig för en bredare grupp av kunder och samtidigt presentera det omfattande sortimentet.