Att ta ett helhetsansvar för småföretags IT-system kräver inte bara tekniskt kunnande och förståelse för kundens affär.
Det kräver också förtroende.
– Om inte kunden känner sig trygg med oss spelar det ingen roll hur bra teknik vi erbjuder dem, säger Patrik Samsohn, tekniker på Dialect IT Solutions.
Patrik Samsohn har arbetat som IT-tekniker på Dialect sedan han tog studenten. För honom och hans kollegor är det inte bara chansen att få utveckla och underhålla en mängd olika IT-lösningar för bland annat småföretag som gjorde Dialect till deras val av arbetsplats. Lika mycket handlar det om möjligheten att få sätta sig in i kundernas varierande verksamheter och tillsammans med dem bygga relationer som varar ofta i flera år.
– Några av de företag som jag jobbar med har jag följt ända sedan jag började på Dialect. Då kunde det handla om ett litet kontor på 15 personer som behövde en liten molnserver och ett affärssystem för att kunna skriva 20 pappersfakturor. Idag, fyra och ett halvt år senare, har de vuxit till 55 personer som arbetar med att hantera flera tusen ordrar i veckan. Det är fantastiskt stimulerande att se en kund växa så snabbt med hjälp av oss, säger Patrik Samsohn.
Personlig IT-tekniker
Dialects koncept med en personlig tekniker för varje kund gör att relationerna blir nära och kommunikationsvägarna korta. Det gör också att kunden kan känna sig trygg med att Dialects erbjudande är skräddarsytt för de specifika krav som ställs i deras verksamhet, och att man inte riskerar att köpa på sig onödig teknik.
– Vi är noga med att erbjuda lösningar som är skalbara. Åt båda hållen. Vill man växa ska man kunna göra det. Men det ska också gå att minska sin kostym. Det är en av fördelarna med de molntjänster som vi erbjuder. Det är också väldigt driftsäkert och kostnadseffektivt, säger Patrik Samsohn.