Den fysiska detaljhandeln står inför stora förändringar och branschen är tvungna att tänka om.
Nu erbjuder Popup Agency, i samarbete med Retail Knowledge, möjligheten att bedriva en effektivare fysisk handel. Med popup som utgångspunkt ges detaljhandeln möjligheten att öppna sina koncept på rätt plats och under rätt säsong. Kortare hyresavtal är allt mer vanligt och i vissa fall en förutsättning för företag att skapa ekonomi.
Popup Agency, som i november 2017 gick ut med att de etablerat över 500 popup-butiker, fortsätter sin framgångsresa och lyckades i oktober 2018 passerat 800 sträcket gällande popup-etableringar i Sverige. Samarbetet mellan Popup Agency och Retail Knowledge kommer i första skedet gå ut på att leverera kunnig och erfaren personal till de popup-aktörer som Popup Agency etablerar i Sverige.
“Det är ett spännande samarbete och vi ser att Retail Knowledge med sina 16 år i branschen verkligen kan skapa mervärde till våra kunder”, säger Peter Scherr, Etableringschef och medgrundare på Popup Agency. Han fortsätter: “Med detta samarbete kan vi både hjälpa våra kunder under säljpikar och även kunna ta ett helhetsgrepp där vi driftar hela verksamheten åt våra kunder. Efterfrågan är stor då fler och fler retail-bolag ser de ekonomiska fördelarna med att verka på platser utan att knyta upp stora fasta belopp”.
Rekrytering till popup–butiker inför julen har redan påbörjats via Retail Knowledge.
“Vi ser en stor potential i detta samarbete då våra koncept bygger på att hjälpa retail-bolag med att konvertera fasta kostnader till rörliga” säger Fredrik Weisten, VD och Grundare på Retail Knowledge. Han fortsätter – “Hela konceptet med popup är helt rätt i tiden då det ger en mer dynamisk och intressantare fysisk retail och självklart ville vi göra detta tillsammans med Popup Agency när frågan kom”. Retail Knowledge har hjälpt fler än 500 retail-bolag med moderna och effektiva bemanningslösningar över hela Sverige.
Under nästa år kommer samarbetet innebära att Popup Agency utvecklar sin verksamhet med ett helhetsgrepp åt internationella och nationella varumärken där hela butiken byggs och driftas av duon. “Det här är något vi och marknaden har väntat på” säger Rikard Lundberg, medgrundare och VD på Popup Agency. “Vi öppnar en helt ny nisch ”White Label Popup Store” vilket innebär att lokal, personal, inredning och kassasystem ingår. Kunden behöver bara skicka sina varor till lokalen så sköter sig resten som ett självspelande piano”.