Ny teknik snabbar upp hanteringen och ger betydande arbetsmiljövinster.
För modeplattformen Zalando är Norden en högintressant marknad. Det nya lagret i Brunna i Upplands Bro halverar leveranstiden till nordiska Zalandokunder. På sikt räknar man med att kunna ge stockholmarna samma dags-leveranser och att kunna ge kunder i nordiska leveranser till nästa dag.
Den nya anläggningen som officiellt invigdes på torsdagen har byggts och driftas av samarbetspartnern Ingram Micro. Den är tre fotbollsplaner stor, alltså 30 000 kvadratmeter. Den sammanlagda golvytan ligger på över 60 000 kvadrat, eftersom en del av anläggningen är uppbyggd i flera plan.
Minimerar stegen
I en lagermiljö är det viktigt att minimera antalet steg de anställda behöver ta. I stället för att springa mellan hyllor kan de anställda stå stilla och invänta att hyllan kommer glidande.
GreyOrange heter företaget som utvecklat de små robotar som kör fram hyllorna till lagerpersonalen som plockar order.
Tekniken är supermodern, och anläggningen i Brunna är en pilot.
Gopal Awasthi, från GreyOrange berättar att Zalando är företagets första kund i Europa, och att det Singaporebaserade företaget som startade 2011 redan har stora kunder i Japan och USA, medan forskningen ligger i Indien, Singapore och USA.
– Det är viktigt att bygga flexibelt, förklarar han.
Hyllorna rullar mjukt fram, det ser lite slumpartat ut, men man använder AI, artificiell intelligens, för att styra.
– Saker som brukar säljas tillsammans, exempelvis en vit skjorta och en röd slips finns nära varandra. På det viset rullar inte hyllorna så långt, säger han.
Rationell plockning
Orderplockningen går till så att varje vara läggs i en påse. En order kan bestå av en eller tjugo påsar, och systemet håller ordning på att rätt påsar hamnar i rätt order. På det viset slipper man manuell plockning som är en källa till fel. Kartongerna fylls automatiskt med rätt antal varor, och maskinen sätter på en etikett med rätt adress, innan de färdiga paketen far i väg på ett rullband, sorteras efter adress, lastas i rätt bil och körs ut.
– Den automatiska sorteringen är 3-4 gånger snabbare än manuell sortering, och dessutom sparar den många slitsamma och enahanda arbetsmoment,säger Joakim Samuelsson Director Commerce & Lifecycle Services Ingram Micro, Norden.
Han förklarar att robotarna underlättar, men att verksamheten bygger på mycket mänsklig närvaro. För närvarande är ungefär 250 personer anställda. När verksamheten är fullt utbyggd räknar man med dubbla antalet.
Projektet har tagit ungefär två år att genomföra. Under byggtiden har Zalando haft ett provisoriskt lager i en grannfastighet.
Arbetstillfällen
Joakim Samuelsson påpekar att det har varit relativt lätt att rekrytera personal, och att han är glad över att kunna vara med och skapa så många nya arbetstillfällen. För även om lagret är högteknologiskt är det mycket som fortfarande behöver göras manuellt, som returhantering.
Zalando och Ingram Micro anlitar bemanningsföretagen Lernia, Manpower och Samhall.
– En viktig del av arbetet har varit att skapa en kultur och en atmosfär där de anställda vill vara, säger han.
Tillväxtambitioner
Zalando är visserligen Europas största modeplattform, men andelen av den totala europeiska modemarknaden är knappa 1,5 procent.
– Det finns en enorm tillväxtpotential, och därför prioriterar vi att växa, säger Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior, på tal om att lönsamheten sackat på senare tid.
Som andra nätaktörer har Zalando också börjat öppna fysiska butiker. I Tyskland finns fem outlets, och planen är att öppna ytterligare sex i närtid.
Men den svenska marknaden kommer att få vänta, även om både konsumenter och fastighetsägare börjat tala längtansfullt om Zalandobutiker.
– Ännu är det inte dags för oss att gå utomlands, men det är roligt att intresset finns i Sverige, säger Kenneth Melchior.