Idag publicerar
sin första årliga mångfalds- och integrationsrapport “do.BETTER”.
I rapporten lyfter Zalando fram mångfald inom tech som en särskilt viktig utmaning, där företaget planerar att öka andelen kvinnor i sina tech-team till en nivå mellan 40 – 60 procent. Målet ska nås genom en riktad investering om fem miljoner euro till 2023.
Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, publicerar idag mångfalds- och integrationsrapporten “do.BETTER“. Rapporten visar på företagets insatser och framsteg och ger en syn på hur Zalando planerar att skapa en mer varierad och inkluderande miljö för sina anställda, kunder och partners i framtiden.
– Vi strävar efter att vara ett mångsidigt och inkluderande företag eftersom vi är övertygade om att det kommer göra oss till mer framgångsrika på lång sikt. Att investera i mångfald och inkludering är mer än bara en affärsstrategi. Vår vision är att bli utgångspunkten för mode i Europa, och att inkludera alla på den resan ser vi som en naturlig del av helheten. Vi är fortfarande i början av arbetet men våra framsteg hittills tyder på att vi går i rätt riktning, säger Rubin Ritter, medgrundare och VD på Zalando.
Zalando lyfter fram att inkludera kvinnor inom teknikbranschen som en särskilt viktig utmaning. Företaget planerar att öka andelen kvinnor i sina tech-team till 40 – 60 procent till 2023. Kvinnor utgör för närvarande 17 procent av den tekniska arbetskraften i Zalando, vilket är i linje med den genomsnittliga andelen kvinnor i tech-roller i Tyskland. Enligt svenska branschorganisationen IT&Telekomföretagen är motsvarande siffra för Sveriges 29 procent.* Zalando är medvetet om att företagets produkter främst används av kvinnor och den långsiktiga satsningen, att inkludera fler kvinnor i utvecklingen av sina tjänster, kommer därmed att skapa mer framgångsrika produkter.
Totalt investeras fem miljoner euro under de kommande tre åren i särskilda initiativ för att locka till sig, utveckla och behålla fler kvinnor i tekniska roller hos företaget. Dessa initiativ omfattar bland annat utveckling av kvinnliga intressegrupper, sponsring av utbildningsprogram, opinionsbildning och mentorskap, employer branding samt marknadsföringsstrategier.
Hela 2020 do.BETTER-rapporten finns tillgänglig här. Zalando kommer framöver publicera rapporten på årlig basis.