Würth Svenska AB har tagit nästa steg i sin digitaliseringsresa samtidigt som man stärker butikens betydelse när man nu lanserar en ny uppdaterad variant av ”handla på nätet och hämta i butiken”.
Konceptet, som ofta går under namnet Click & Collect, är inte nytt för Würth utan en tjänst som tillhandahållits under flera år. Tidigare har dock ordern gått till Würths centrallager för att sedan skickas till butiken, vilket gör att det alltid blir en ledtid på åtminstone 24 h. Med den nya uppdaterade tjänsten går ordern direkt till butiken, som plockar ihop den och ringer kunden.
– Vi vill erbjuda kunden flera möjligheter till att göra affärer med oss. Oavsett om man handlar på wurth.se av en säljrepresentant eller i någon av våra butiker så är det Würth man handlar av. Genom denna tjänst ger vi kunderna möjlighet att välja vilket sätt som de enklast vill göra affärer med oss, säger Daniel Sundell, ansvarig för Würths Digitala Affär.
Ett bredare produktutbud, fri frakt och miljövänligt
Att handla på nätet ger också kunderna tillgång till ett bredare produktutbud. I Würths e-handel finns över 35 000 artiklar, butikerna har ofta ett snävare produktutbud på lagerhyllan. Om kunden har beställt en artikel som inte finns i butiken läggs en order till lagret och levereras sedan till butiken. Kunderna kan dock lätt se i Würths e-handel om artikeln finns på lager i butik, ta ställning till om de behöver den snabbt eller kan vänta en dag, och sedan göra en order direkt till butiken. Jan Kahlin, Chef Butik berättar.
– Våra butikssäljare upplever att de kan ge kunden en riktigt bra service, när de kan leverera kundens order på kort tid utan onödiga frakter. Inställningen från våra butiker är att det är helt rätt att utveckla vårt kunderbjudande med den här typen av tjänster.
PITSTOP är en del i Würths flerkanalsstrategi där målet är att utgå från kundernas behov. Genom att lansera den här tjänsten kan nu våra kunder handla på wurth.se och kostnadsfritt hämta ut sina varor i butiken.
– Reaktionerna hittills har varit positiva, både från kunder och från våra butiker. En av våra butiker ringde en kund 15 minuter efter att kunden lagt ordern och berättade att ordern fanns att hämta. Det hela blev en otroligt positiv upplevelse för kunden, avslutar Daniel Sundell.