Över 1000 världsrekord har slagits med Eleikos skivstång.
Nu väljer det världsledande fitnessbolaget att gå med Litium som plattform för sin e-handel, då man öppnar upp för konsumentmarknaden online.
Eleiko har länge verkat på en internationell men tämligen nischad marknad – professionell tyngdlyftning. Deras utrustning används bland annat under VM, OS och andra större tävlingar inom professionell tyngdlyftning och styrkelyft och har uteslutande bedrivit försäljning B2B.
Eleiko växer kraftigt inom fitness-marknaden och idag omsätter man mer än 400 MSEK. Nu väljer Eleiko att även satsa på digital direktförsäljning till konsument.
Eleiko har bedrivit e-handel tidigare med en enklare lösning, men då mellan företag och inte direkt till konsument. När man nu vill vi ta ett större grepp om e-handelsaffären var det därför viktigt att hitta en lösning som är både kraftfull och snabbfotad för att täcka alla de behoven som företaget har, menar Erik Blomberg är vd på Eleiko:
– Vi säljer redan idag våra produkter i över 100 länder. För e-handeln kommer vi att växa affären marknad för marknad, men målet är en global plattform. Vi driver en långsiktig och ambitiös tillväxtplan och behöver därför en flexibel partner som vi kan utvecklas med på en internationell marknad. Vi tittade på de flesta stora aktörerna men fastnade för Litium – det är rätt kaliber för oss.
Erik upplever att en god relation har etablerats och att Litium är engagerade i Eleikos satsning:
– Litium är ett svenskt företag på frammarsch med bra och konkurrenskraftiga produkter. Då vår verksamhet är i ständig utveckling behöver vi kunna utveckla vår produkt fritt. Därför har det vägt tungt att lösningen, tekniskt sett, är väldigt anpassningsbar. Dessutom upplever vi att Litium erbjuder väldigt bra utbildningssupport för våra utvecklare.
Litiums nya vd Patrik Settlin gläds åt samarbetet med Eleiko:
– Eleiko är en kund som tydligt visar att de vill utvecklas med fokus på kundernas ökande digitala förväntningar. Vi gillar att jobba med kundorienterade företag som har höga ambitioner. Litiums paketering gör att man snabbt kan komma igång och optimera med sin digitala handel. Att vi dessutom erbjuder stor flexibilitet gör att Eleiko, som vill växa snabbt, har möjlighet att växla upp allteftersom.