En ny undersökning från Mastercard visar att svenskarna lägger mer tid och energi på julklappar till nära och kära i år.
73 procent säger att 2020 har påmint dem om vad som är viktigt i livet och 52 procent uppger att de är mer omtänksamma denna jul. 39 procent lägger också extra omtanke på julklapparna i år.
– 52 procent säger sig vara mer omtänksamma denna jul –
– 37 procent har köpt julklappar som ger något tillbaka till samhället –
– 54 procent handlar lokalt för att stötta den lokala handeln –
– 15 procent har köpt presenter som stödjer välgörande ändamål –
49 procent kommer att spendera mindre pengar på julklappar efter ett utmanande år. Samtidigt säger över en tredjedel (35 procent) att de lägger mer fokus på personliga detaljer och 32 procent ägnar mer tid åt att välja ut och/eller tillverka presenter själva.
2020 har också gjort oss mer omtänksamma i vardagen, 12 procent uppger att de köpt gåvor till en främling för att hjälpa någon som befinner sig i en utsatt situation efter ett utmanande år.
Medveten shopping och välgörande ändamål
Totalt sett har över en tredjedel (37 procent) av svenskarna köpt julklappar som ger något tillbaka till samhället. 15 procent har köpt produkter som stödjer en välgörenhetsorganisation, 13 procent stöttar djur- och naturliv genom djuradoptioner eller fadderskap och 11 procent har donerat direkt till en välgörenhetsorganisation i någon annans namn. Ytterligare 13 procent har köpt julkort från välgörenhetsorganisationer.
Vi i Sverige tänker också mer på var vi handlar i år. Över hälften (56 procent) har aktivt stöttat sitt närområde i samband med julhandeln. 54 procent har handlat lokalt som ett sätt att stötta återhämtningen för småföretagare. 38 procent har köpt presentkort från lokala småföretag, 62 procent har köpt sin julmat och dryck från en lokal butik och 21 procent har bokat julmiddag på en restaurang i sitt närområde.
Fokus på personliga julklappar
När det gäller personliga och egentillverkade presenter vi planerar att ge bort, ligger julklappar för hälsa och välmående (34 procent), upplevelsepresenter (33 procent) och inramade fotografier (29 procent) i topp på listan 2020. Därefter kommer presentkorgar vi plockar ihop själva (24 procent) och personliga dekorationer (22 procent).
”För många av oss kommer julfirandet att se annorlunda ut i år. Julen är alltid en av de största shoppinghögtiderna men med de utmaningar som 2020 innebär är det glädjande att se att människor över hela Europa lägger mer tid, omtanke och fokus på de personliga detaljerna i sina julklappar”, säger Erik Gutwasser, vd för Mastercard i Norden och Baltikum. “Småföretag är ryggraden i Europas ekonomi, så att handla lokalt den här julen kommer att göra en enorm skillnad både för att stötta återhämtningen i närområdet och ekonomin som helhet.”
Topp 10 – presenter vi ger bort i jul
- Presenter inom hälsa och välmående (34 procent)
- Upplevelsepresenter (33 procent)
- Inramade fotografier eller fotoböcker (29 procent)
- Hemmagjord presentkorg (24 procent)
- Personliga dekorationer (22 procent)
- Handgjorda ljus (14 procent)
- En teckning eller illustration (13 procent)
- En dikt eller berättelse (12 procent)
- Matchande kläder (10 procent)
- Hemmagjorda brädspel (8 procent)