Svenska Kavall, som förra året var första spelaren att introducera ultrasnabba matvaruleveranser i Norden, tar nu ett nytt steg och lanserar receptköp on-demand.
En unik middagslösning, skräddarsydd för den moderna konsumentens hektiska livsstil, där flexibilitet är ett måste.
Tjänsten finns nu tillgänglig i Sverige, med planer om att lansera den för norska och finska användare inom en snar framtid.
Vad blir det till middag? En fråga vi ställt oss själva tusentals gånger, men som aldrig verkar ha ett enkelt svar. Nu lanserar Kavall en lösning på vardagsgåtan, med hjälp av tekniken och teamet bakom recepttjänsten Northfork. Utöver att tillhandahålla ett brett utbud av matvaror i sin app kan Kavalls användare nu hitta köpbara recept, som levereras hem till dörren på 10 minuter. En middagstjänst baserad på konsumenters verkliga shoppingvanor och som innan inte existerat på marknaden. I satsningen har man även etablerat en receptavdelning in-house bestående av Matilda Alexandersson, som har lång bakgrund som receptkreatör, tillsammans med rekryteringen av Christopher Åström, känd matkreatör från Instagram och TikTok med två miljoner följare. Duon kommer att arbeta med att ta fram allt receptcontent.
Robin Rendahl, COO och medgrundare av Kavall, var även en del av Northforks grundarteam tillsammans med Erik Wallin. Det var när de arbetade tillsammans som de samlade en djup förståelse för hur konsumenters middagsvanor ser ut idag.
– Efter att ha pratat med användare i flera år har vi verkligen förstått hur viktigt flexibilitet är för dagens urbana konsumenter. Vi vet också statistiskt sett att folk väljer vad de ska äta till middag samma dag. Detta är något som vanliga matkassetjänster inte kan tillgodose idag. Med Northforks integration i Kavall-appen kan vi både hjälpa människor att hitta middagsinspiration – och ge dem allt de behöver för att laga maten inom 10 minuter. Vi löser ett vardagsproblem på ett helt nytt sätt och det är fantastiskt att se hur väl tjänsten redan tagits emot av våra kunder.
Kavall grundades under våren 2021 och avslutade nyligen en finansieringsrunda på 155 miljoner kronor, ledd av Bonnier Ventures och Nicoya, tillsammans med tidigare investerare VNV Global och Inbox Capital. Kapitalet var märkt för fortsatt expansion i Norden och för att fortsätta optimera kunderbjudandet.
– Att finnas till hands för människor i deras vardag har alltid varit vår viktigaste ledstjärna. Vi har redan lyckats hjälpa konsumenter att spara tid och tillföra mer bekvämlighet till deras liv genom att erbjuda dem matvaruleveranser direkt när de behöver dem – nu kan vi också lösa det dagliga middagspusslet, säger Robin Rendahl.
Erik Wallin, VD och medgrundare av Northfork, ser samarbetet som ett nytt segment i verksamheten.
– Vår teknik finns redan hos de största dagligvarukedjorna i världen som Walmart, Ahold och Coop samt mediebolag som NBCU och Buzzfeed. De har valt Northfork för att vi ligger i framkant av hur konsumenter vill köpa livsmedel via recept samt byggt en teknik som tillgodoser nya konsumentkrav. Vi har med stort intresse följt utvecklingen av snabba matleveranser inom dagligvarubranschen i Sverige och runt om i världen. Nu känns det fantastiskt att kunna integrera vår beprövade teknik tillsammans med Kavall-teamet och därmed hjälpa konsumenter att lösa vad de ska äta till middag.