– Många tror att mobiltelefonmarknaden ser ut som i Sverige, men inget kan vara mer fel.
Det säger Sören Alm som är vd för Dahl of Sweden, ett bolag som utvecklar och säljer såväl smartphones som traditionella knapptelefoner och surfplattor.
– I de länder som vi fokuserar på, exempelvis Nigeria, Kenya och Vietnam, är priset bland det viktigaste när de köper mobil, berättar Alm och utvecklar:
– 40 procent av marknaden som vi fokuserar på innehas av varumärken som ingen i Sverige har hört talas om.
Dit räknas kinesiska varumärken som Tecno Mobile, Infinix Mobility och iTel Mobile. De har dock utmaningar på kvalitetssidan.
– De kinesiska märkena har relativt dåligt renommé. När våra säljare åker runt med våra produkter så får vi ett mycket gott mottagande eftersom våra produkter är bra och Sverige klingar gott, berättar Alm.
Försäljningen ökar
Dahl of Sweden startade 2012. Under de första åren låg mycket fokus på utveckling och att bygga upp nätverk. Sedan starten uppgår försäljningen till drygt 2 miljoner kronor, men merparten av denna har skett i år.
– Nu har det lossnat och det är just därför som vi nu tar in mer kapital för att klara av att hålla uppe expansionstakten, säger Alm.
Hur ska ni som ett litet svenskt bolag kunna konkurrera med de stora jättarna som Samsung, Apple och Huawei?
– Den frågan får vi ofta och mitt svar är att vi inte ska göra det. Vi har vår nisch och där finns det helt andra, främst kinesiska konkurrenter, berättar Alm och tar upp Xiaomi Technology som ett exempel på ett bolag som växt snabbt.
Bolaget bildades 2010 och drogs inledningsvis med problem att lansera produkter under eget varumärke och hade dessutom finansiella och juridiska utmaningar. Bolaget tog in kapital vid ett flertal tillfällen men siffrorna för 2018 visar att bolaget nu har fått ordning på skutan. Rörelseresultatet uppgick till motsvarande 1,3 miljarder USD.
– Den strategi som tog bolaget till framgång liknar i alla avseenden vår, berättar Alm.
– Trenden är tydlig, de mindre och okända varumärkena växer på de tidigare ledarnas bekostnad och vi kommer att vara ett av dessa bolag.
Strategi för snabb expansion
Den strategi som Dahl of Sweden arbetar efter – och som ska ta bolaget till målet att sälja 3 miljoner enheter år 2023 – består av fyra delar: Rätt prissättning, rätt design och prestanda, smart och kostnadseffektiv marknadsföring via sociala medier och webben samt tidpunkt och marknad.
Robin Dahl, grundare och ordförande i bolaget, har lång erfarenhet från branschen, bland annat har han varit i Kina i tolv år.
– Robins kontaktnät med ledande tillverkare är ovärderligt. Dessutom har han knutit 17 ingenjörer till bolaget, berättar Alm.
Smart produktutbud
DAHL samarbetar med producenter, däribland Foxconn och Wingtech, och har utvecklat nio modeller med god kvalitet och prestanda till låga priser. Även traditionella knapptelefoner, som var vanliga på 90-talet i Sverige, är populära i utvecklingsländer. Dahl säljer dessa till återförsäljare för under 100 kronor och har ändå god marginal.
– Detta segment är de stora drakarna inte intresserade av. Men det är ett segment som volymmässigt är stort och som kommer att vara så en lång tid framöver, avslutar Sören Alm.