Framtidens detaljhandel – Behovet av att vilja konsumera

Det finns ett flertal företag idag som producerar kläder med låga priser, konstanta nyheter och en hög omsättningshastighet vilket har skapat ett fenomen som kallas fast fashion.

Det finns ett flertal svenska modeföretag som faller in i gruppen fast fashion och som ökar konsumtionen i samhället. Frågan är ju, hur har fast fashion ens blivit en grej?

Industriella revolutionen medförde att man snabbt och billigt kunde börja producera kläder – vilket också ändrade vårt köpbeteende. Enligt aktuell hållbarhet har konsumtionen under de tio sista åren ökat med hela 22%. Vi använder ibland uttrycket det var bättre förr. Och faktiskt, just här var det kanske det. På 1700-talet valdes material ut omsorgsfullt, tyget vävdes och kläderna syddes sedan upp. Ofta syddes plaggen upp i ett fåtal exemplar och var skräddarsydda för varje enskild individ. Dock tog det väldigt lång tid. Idag har många konsumenter en garderob som innehåller mycket fler plagg mot vad den behöver göra.

Konsumenter har svårt att avgöra hur mycket pengar de kan lägga på produkter medan konsumtionssuget blir allt större. I takt med att tillgängligheten för att handla produkter både är billigt, snabbt och ganska smärtfritt så har uttrycket, fast fashion blivit ett fenomen.

7 förbättringsområden inom retail

Valtechs Commerce-team har under 4 veckor träffat konsumenter och butikspersonal för att kartlägga vilka behov i konsumtionen av främst kläder som inte tillgodoses idag. Målet med studien är att hitta nya möjligheter för våra kunder att skapa framtidens shoppingupplevelser.

  1. Leverans och retur
  2. Onlineupplevelse
  3. Butiksupplevelse
  4. Miljö och samvete
  5. Andrahandsmarknader
  6. Personalbehov
  7. Konsumtionsbeslut

De vanligaste problemen när det kommer till viljan att konsumera är:

  • Vet inte om jag behöver produkten
  • Vet inte om jag har råd
  • Vill känna tillit till varumärke/butik