Varför vill e-handelsföretag arbeta med influencers?
Vilka utmaningar ser de med influencer marketing?
Och hur går man tillväga för att hitta rätt influencer? Det var några av de frågor vi ställde i “Svensk e-handels inställning till och användning av influencer marketing”, en enkät som Influens.se tillsammans med systersajten Ehandel gick ut med tidigare i höstas.
Vår ambition var att försöka få bättre koll på hur e-handelsföretag arbetar med influencer marketing, och därför vände vi oss direkt till branschen för att få svar.
Vi vill vara tydliga med att undersökningen inte bör ses som en kvalitativ och statistiskt säkerställd undersökning, utan snarare om en indikation på hur marknaden arbetar med det växande fenomenet influencer marketing.
Totalt fick vi in 77 svar på vår enkät, som alltså riktade sig specifikt till e-handelsföretag inom B2C-segmentet. De fick bland annat svara på om deras företag har arbetat med influencer marketing det senaste året. 63 procent svarade ja, 37 procent svarade nej. På frågan om hur företagets investering i influencer marketing förändrats över tid, svarade ungefär hälften att deras investering hade ökat eller var oförändrad under det senaste året, samtidigt som 19 procent hade dragit ner på sin influencer marketing-budget och 31 procent sade sig inte arbeta med influencer marketing alls.