Antalet förmedlade köp med studentrabatt ökade med 72 procent under årets Black Week, jämfört med veckan innan.
Det är stort sett samma ökning som vi såg 2019. Den här veckan gör verklig skillnad för studenterna. Majoriteten av dem vet vad de letar efter vilket innebär att studentgruppen har sparat miljontals kronor på planerade inköp under Black Week.
Black Week har etablerats som en köpfest sedan ganska många år tillbaka. Den har ibland mötts av kritik för ohejdad konsumtion men när Mecenat Insights ställde frågan till studenterna är en majoritet av inköpen planerade sedan tidigare. De väntar helt enkelt ut Black Week för att se om de produkter de behöver finns på rean. På det sättet sparar studentgruppen många miljoner kronor på sina inköp.
47 procent av studenterna anger att de vet vad de vill ha när de shoppar under Black Week men att de sedan köper ytterligare produkter som de hittar när de är ute på nätet och beställer. 35 procent säger att de vet vad de vill ha och att de bara köper just de produkterna. Bara 18 procent av studenterna ger sig ut för att enbart impulshandla under Black Week.
-Många av våra partners lämnar studentrabatt på de redan sänkta priserna under Black Week och det gör vår kanal väldigt attraktiv för studenterna. Under själva Black Friday satte vi nytt rekord i förmedlade köp under en dag. Det i kombination med studenternas medvetna inköp visar att vi gör skillnad för dem även under Black Week, säger Jonas Levin, VD på Mecenat AB.
Den Mecenat Insights som refereras till i texten genomfördes under Black Week.