Svenskarna handlar på nätet som aldrig förr och e-handeln förutspås fortsätta växa.
Smidiga leveranser är en förutsättning för en välfungerande digital handel men det råder det delade meningar i landet om hur enkelt det är att få varor hemlevererade. I Malmö, Stockholm och Uppsala upplevs det som smidigast. Medan flest är missnöjda med leveransmöjligheterna i Södertälje, Karlstad och Gävle. Det visar en undersökning från teknik- och arkitektföretaget PE.
I takt med digitaliseringen har våra köpvanor förändrats, där allt fler svenskar klickar hem produkter på nätet. Med Black Friday, Cyber Monday och julen runt hörnet går vi in i den period då svenskarna näthandlar som mest. Enligt rapporten Samhällsbarometern 2019 från teknik- och arkitektföretaget PE, anser var fjärde svensk att det är viktigt att deras stad möjliggör smidiga leveranser av varor. Även om majoriteten av svenskarna upplever att så är fallet visar rapporten på stora skillnader i landet.
I Malmö upplevs leveransmöjligheterna som bäst i landet. Nästan åtta av tio malmöiter tycker att det är enkelt att få produkter levererade, därefter kommer Stockholm och Uppsala. Mest utbrett är missnöjet i Södertälje, följt av Karlstad och Gävle. Där uppger bara drygt varannan att det är enkelt att få varor eller produkter levererade.
– I takt med att e-handeln ökar blir det allt viktigare för oss som samhällsplanerare att utforma våra städer utifrån nya behov och konsumtionsmönster. Att få hem varor smidigt från nätet handlar om så mycket mer än vilket logistikföretag man väljer. Det kan röra sig om allt från att utforma tillgängliga ytor för paketautomater på allmänna platser och kylda leveransrum till att optimera framkomligheten i våra städer, säger Nicke Rydgren, Affärschef på PE.