Scanlog och amerikanska ShipChain först i Sverige med blockkedjeteknik inom transport och logistik
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGAR Scanlog och amerikanska ShipChain först i Sverige med blockkedjeteknik inom transport och logistik

Scanlog och amerikanska ShipChain först i Sverige med blockkedjeteknik inom transport och logistik

Publicerat av: Redaktionen

Det svenska logistikföretaget Scanlog (Scandinavian Logistics Partners AB) och amerikanska blockkedje-företaget Shipchain, med svenske Sami Rusani som en av medgrundarna, blir nu först i Sverige med att använda blockkedje-teknik för att optimera internationella transporter.

Scanlog och amerikanska ShipChain först i Sverige med blockkedjeteknik inom transport och logistik 1

Mattias Ljungberg (t.v), vd Scanlog, och Sami Rusani, ShipChain, startar nu ett partnerskap och därmed blir bolagen först i Sverige att använda blockkedjeteknik för att optimera internationella transporter.

– Vårt ”Track and Trace”-system och Scanlogs historik, ambition och erfarenhet blir en mycket konkurrenskraftig kombination, säger Sami Rusani, Chief Revenue Officer ShipChain.

Partnerskapet innebär initialt att Scanlog kommer att använda sig av avancerad blockchain- och GPS-teknik på sin skandinaviska ”Rail Shuttle”-lösning, som är en järnvägsförbindelse från Belgien till Sverige med dagliga avgångar, korta ledtider och låg CO2-påverkan på miljön.

I praktiken innebär det att Scanlog kommer att använda sig av GPS-teknik för sina järnvägstransporter samtidigt som transportdokumentationen, som blir juridiska dokument, kommer att hanteras genom blockkedje-teknik. Där får man bland annat en digital tidsstämpel och full insyn i hela transportflödet i realtid och där inga dokument manipuleras. De olika transportdelarna avslutas med ”digitala handslag” när ansvaret för godset lämnas över från olika aktörer. Även eventuella skador hanteras och dokumenteras i blockkedjan.

– Vi kommer att påbörja samarbetet med fokus på den sista delen av transporten som görs med lastbil, det vill säga från ankomst till terminalen och ut till mottagaren. Efter det planerar vi att öka implementeringen till fler delar av den totala transporten, säger Mattias Ljungberg, vd Scanlog.

Initialt kommer Scanlog att installera den nya GPS- och blockkedjetekniken i upp till tolv av sina lastbilar under 2019. ShipChains blockkedjebaserade plattform har helt säker dokument- och datahantering och är ett totalintegrerat system för hela logistikkedjan.

– Samarbetet med ShipChain och användandet av deras blockkedje-plattform, ”Track and Trace”, innebär att vi optimerar våra nationella och internationella frakter både vad gäller effektivitet och kvalitet. Samtidigt minimerar vi miljöpåverkan, vilket i sin tur gör vårt erbjudande mer attraktivt för våra kunder. Självklart kommer detta samarbete att vara gynnsamt för våra kunder och för miljön, det är en del av ansvarsfull logistik säger Mattias Ljungberg.

Inom kort installeras ShipChains GPS-aktiverade mobilenheter (Axle Gateways), i Scanlogs lastbilar. Axle Gateway-enheten skickar sedan kontinuerligt krypterad GPS-data till Scanlog och genererar information med en unik signatur som läggs ut i blockkedjan Ethereum. Utifrån den data som sedan kontinuerligt levereras till Scanlogs ShipChain-plattform kommer man få in all information som behövs för att effektivisera och optimera sina transporter i realtid, minimera miljöpåverkan och minska kostnaderna.

En av medgrundarna i ShipChain är svenske Sami Rusani:
– Partnerskapet med Scanlog blir ShipChains första strategiska samarbete utanför USA, vilket gör mig som svensk lite extra glad. Scanlog är ett modernt och innovativt företag i en relativt konservativ bransch. Detta samarbete kommer ligger i absolut framkant och är en del av framtiden för transport- och logistikbranschen, säger Sami Rusani.

Relaterade Artiklar