Millennials har länge stått i rampljuset som den unga och köpstarka gruppen.
Men Generation Z, personer födda från och med år 1996, tar nu plats på arbetsmarknaden och kliver därmed in som nya konsumenter.
Innan pandemin uppskattade en oberoende studie gjord av Pew research center, att Generation Z’s konsumtionskraft uppgick till 143 miljarder amerikanska dollar. Nu när delar av generationen börjar nå vuxen ålder, kan man anta att konsumtionen kommer att öka. Vad lägger då den nya generationen sina pengar på?
Fintechbolaget Revolut har tittat på hur gruppen som idag är mellan 18-24 år, det vill säga födda mellan år 1996 och 2002, spenderade sina pengar under förra året. Under pandemiåret 2020 spenderade Generation Z utan tvekan majoriteten av sina pengar på mat. 35,9% procent av deras totala konsumtion gick åt livsmedel.
– “Siffran är inte så förvånande, med tanke på att biobesök, resande och andra nöjen inte direkt fanns tillgängliga under 2020. Faktum är att Generation Z endast spenderade 4,2% av sina pengar under 2020 på just underhållning”, säger Linnéa Tunhage, PR Manager på Revolut.
Efter livsmedel i listan kommer restaurangbesök. Generation Z spenderade 24,5% av sina pengar på restaurang under förra året. På en tredje plats hamnar kategorin shopping, som står för 12,8% av Generation Z’s konsumtion. Allra sist kommer konsumtionen inom kategorin Hälsa som enbart står för 2,5%.
Forbes rapporterar i januari 2021 dessutom att Generation Z föredrar att använda ny teknik som hjälper dem att ha kontroll över deras pengar. Appar och smarta lösningar som förenklar är alltså en viktig del av den nya generationens konsumtion.
Så spenderade Generation Z sina pengar under 2020
Livsmedel: 35,9%
Shopping: 12,8%
Restaurang: 24,5%
Transport: 12,3%
Hälsa: 2,5%
Underhållning: 4,2%