Coronapandemin har stöpt om hur vi lever, arbetar och umgås, men även hur vi konsumerar.
Social distansering och hemmakontor har gjort intåg i våra liv och banat väg för e-handeln som nått nya höjder. En ny undersökning från last mile-aktören Best Transport visar att pandemin fått över hälften av svenskarna, 53 procent, att snarare handla online än i fysiska butiker. Och nära var tredje svensk uppger att de i väldigt hög utsträckning eller helt och hållet har valt att handla online istället för i fysiska butiker under pandemin.
Sett över riket har lika många svenskar valt att få sina leveranser till ombud som hela vägen hem till dörren under pandemin. I Stockholms- och Malmöregionen dominerar däremot hemleveranserna, hela 41procent av Stockholmarna och 32 procent av Malmöiterna har enligt undersökningen föredragit leverans hem till dörren.
– Det vi bevittnat under året är att e-handeln och hemleveranser vinner allt mer mark, i en än högre accelerationstakt än tidigare. För att lyckas kommer ett vattentätt och smidigt samarbete mellan e-handelsaktörer och transportaktörer vara bärande. Som transportaktör har året hittills varit fartfyllt och i perioder har vi haft Black Friday-nivåer på leveransvolymerna. Nu stundar årets två stora e-handelshögtider, Black Week och julhandeln, och vi kommer under denna period se ännu tydligare att konsumtionsmönstren blivit mer digitala, säger Niklas Knight, VD på Best Transport.
Förändrade shoppingvanor – kläder klickas hem mest
När Best Transport i februari i år undersökte vad svenskarna uteslutande kunde tänka sig att köpa online dominerade böcker och läkemedel. Under året har andra undersökningar och statistik från olika aktörer visat att e-handlandet av mat och dryck samt byggvaror vuxit kraftigt under pandemin. I last mile-aktörens nya undersökning står det dock klart att svenskarna upplever att coronapandemin har fått dem att i högre utsträckning handla kläder online, tätt följt av läkemedel. Att svenskarna nu låtit provrummet flytta in i hemmet kan dock innebära fler returer.
– Vi undersökte svenskarnas konsumtionsmönster innan pandemin och nu även mitt under den och ser en intressant förändring. Pandemin har fått svenskarna att i högre utsträckning klicka hem varor som man tidigare kanske gärna ville prova först, såsom kläder och skor. Att butikernas provrum på riktigt har flyttat in i människors hem gör dock att antalet returer väntas stiga som en följd av att plagg beställs hem i flera storlekar. För att minska antalet returer rekommenderar vi våra kunder digitala verktyg för att mäta storlekar, något vi sedan tidigare vet skulle få svenskarna att dra ner på antalet returer, avslutar Niklas Knight.
Topplista – detta handlar vi i högre grad online under pandemin
1. Kläder 34 %
2. Läkemedel 31 %
3. Hälso- och skönhetsprodukter 24 %
4. Mat och dryck 21 %
5. Skor 16 %