Rekordökning för onlineköp under Black Week

Explosionsartad ökning för onlinehandeln under Black Week konstateras när Klarna och Prisjakt summerar den största onlineshoppingveckan någonsin.

Rekordökning för onlineköp under Black Week 1Statistik från Klarna visar att försäljningen ökade med hela 41 procent under veckan jämfört med 2019, samtidigt som Prisjakt kunde se ett ökat köpintresse under hela veckan på +11 %. Årets rabatter på Black Friday låg på i genomsnitt 21 procent.

– Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin. Men även om fredagen fortfarande är den överlägset största dagen så har det skett ett skifte hos konsumenterna. Tidigare var shoppingen ännu mer fokuserad på fredagen medan vi nu ser att konsumenterna i större utsträckning sprider ut sitt shoppande under hela veckan och inte inväntar fredagen specifikt i lika stor utsträckning. Jämfört med en vanlig dag så ökar elektronik, barnprodukter och underhållning mest, säger Viveka Söderbäck, konsumentexpert på Klarna.
 

– Tegnells råd har plattat ut kurvan för köphetsen: från en brant topp på Black Friday till ett mer jämnt köpintresse över Black Week. E-handeln har gjort en rekordartad tillväxt under reaveckan, även fast en del butiker nog hade hoppats på en högre topp på Black Friday. När det kommer till priser så var dock Black Friday fortsatt den bästa dagen att handla på under veckan, med rabatter som i genomsnitt låg på 21 procent, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights.
 

Statistik:
Black Friday: Procentuell ökning i omsättning mot 2019: 16 % (Klarna)
Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell ökning i omsättning mot 2019: 41 % (Klarna)

Black Friday: Procentuell minskning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: -9 % (Prisjakt)
Black Week: Procentuell ökning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: 11 % (Prisjakt)
Fredag – fredag: procentuell ökning i köpintresse (klick från Prisjakt till butik) mot 2019: 22 % (Prisjakt)

Län med störst försäljningsökning under Black Friday jämfört med fjolåret: Östergötland, Gotland och Kalmar (Klarna)

Prisstatistik:
Inför Black Friday 2020 förväntade sig svenskarna rabattsatser på nästan 40 procent (39%), visar en nationell undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt. Resultatet var dock följande:

Prisnedgång Black Friday 2020: 5 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 6 %)
Andel varor som gick ner i pris Black Friday 2020: 48 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 54 %)
Andel varor som gick upp i pris Black Friday 2020: 17 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 17%)
Andel varor som hade minst 10 % prisnedgång 2020: 22 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2019: 24%)
Genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor: 21 % (Prisjakt) (Jämfört med Black Friday 2019: 21%)
Andel varor som steg i pris under hösten, för att sedan sjunka i pris på Black Friday: 11 % (Prisjakt) (Jämfört med 2019: 19 %)

Mest populära klockslaget att handla enligt Klarna: 21.00-22.00

Populäraste varorna (köpintresse) på Prisjakt under Black Friday 2020: Hörlurar, Mobiltelefoner och TV-apparater.

Åldersgrupp med störst ökning jämfört med fjolåret: 66-75 år

Mest populära varukategorier, jämfört med en genomsnittlig dag: Elektronik, barnprodukter, smycken och accessoarer (Klarna)

Varorna som sänktes mest procentuellt (Prisjakt):

Jays f-Jays five True Wireless Headset
1 november 2020: 727 kronor
Black Friday 2020: 299 kronor (58 % prisnedgång)

LG SN11RG (Hemmabiosystem)
1 november 2020: 18 990 kronor
Black Friday 2020: 7 990 kronor (57 % prisnedgång)